person_outline

R.E.S.P.E.C.T. in de zorg

overdestreep > R.E.S.P.E.C.T. in de zorg | LeiderschapDe foto boven dit artikel komt van het programma 'Over de streep' en is de Nederlandse equivalent van het Amerikaanse 'Challenge Day'. In dit program wordt de 'Challenge Day'- methode toegepast om onverschilligheid en onbegrip tegen te gaan en te leren respect voor elkaar te hebben. Bottomline gaat het over het leren ((h)er)kennen van elkaars waarheden en om je kwetsbaar te durven opstellen.

Met deze status mag je niet twijfelen.

In onze maatschappij waar zo veel organisaties functioneel hiërarchisch zijn ingericht is het lastig om je kwetsbaar op te stellen als professional. Of om je eigen waarheid openlijk te betwijfelen. Terwijl dat juist nodig is om te kunnen starten met verbinden. Leiders zijn leiders geworden in onze hiërarchische organisaties omdat ze meer inhoudelijke kennis hebben, een betere opleiding, de juiste vrienden of gewoon op basis van anciënniteit. Met deze status mag je niet twijfelen.

Enkele jaren ben ik lid geweest van een cliëntenraad. Vanuit die functie heb ik ook eens een symposium over 'Gedeelde Besluitvorming' bijgewoond. Vanuit mijn visie begint gedeelde besluitvorming bij de zorgverlener. Bij de man of vrouw met de 'macht' (als patiënt voel je je per definitie onmachtig). De zorgverlener dient de patiënt uit te nodigen om in verbinding te stappen. Hiervoor moet je erg alert zijn op je eigen houding. Wij mensen weten, voelen, donders goed wanneer we uitgenodigd worden tot een dialoog of wanneer we niet of nauwelijks serieus genomen worden.

De zorgverlener nodigt de patiënt uit om in verbinding te stappen.

Het programma van het symposium besteedde vooral aandacht aan allerlei hulpmiddelen om de gedeelde besluitvorming te verbeteren; time out na de diagnose kanker, vragenlijsten ter voorbereiding van je gesprek met de arts, en dergelijke. Ik miste aandacht voor de houding van de zorgverlener. Tijdens een interactief moment verleende de dagvoorzitter ook mij de gratie van de microfoon. De dagvoorzitter was namelijk een hele pief; arts, professor en directeur (hoog in de hiërarchie 'so to speak'). Ik kaartte mijn gemis aan. "Bah, een dame met opmerkingen', zag ik de dagvoorzitter denken, "daar gaat mijn soepele dagvoorzitterschap".

U denkt toch niet dat ik mijn patiënten sla?

Ik zag de gedachten van de man vertaald in een autoritaire houding. Ik vertelde hem hoe je gedrag de dynamiek van een gesprek kan veranderen. Dat een autoritaire uitstraling bijvoorbeeld ("IK heb de kennis") de patiënt tegenhoudt om werkelijk in gesprek te gaan, om dialoog te voeren, om gezamenlijk tot een besluit te komen. "Ja ja, dat wist hij allemaal wel", was zijn opmerking. Ik vroeg hem naar zijn kennis over 'geweldloze communicatie'. Zijn antwoord: "U denkt toch niet dat ik mijn patiënten sla?". De zaal lachte ongemakkelijk om dit respectloze antwoord en de dagvoorzitter behield zijn status. Misschien de volgende keer een 'Challenge Day' met zorgverleners en patiënten organiseren? Heb je toch weer een interessant hulpmiddel.

Lees hier meer over medisch leiderschap en geweldloze communicatie.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Leiderschap | Duurzame Welvaart | Spiritualiteit

Matty Mandersloot's Profielfoto > R.E.S.P.E.C.T. in de zorg | Leiderschap
Matty Mandersloot antwoordt op het onderwerp: #1706 1 week 1 dag geleden
Ik heb erg veel geleerd van Nick Pole die mij leerde 'Clean Language' toe te passen: biedt een uitnodigende, serene (clean), ruimte tussen jou en je gesprekspartner (en laat alle vormen van spreken en luisteren elkaar daar ontmoeten).

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.