Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Diamanten Organisaties Geschreven door Andy Joghi. Focusgebieden Samengevat heeft elke organisatie 3 focusgebieden: Het vergroten van klantperspectief (WAT) Het vergroten van medewerkerperspectief (WAT). Hoe kun je als organisatie klantperspectief en medewerkerperspectief vergroten op een flexibele en schaalbare wijze (HOE). Agile en Adaptief De rol en invloed van ICT en Telecom op bovenstaande 3 punten is cruciaal en wordt steeds belangrijker. Denk hierbij aan de vogelvlucht waarmee tablets en smartphones hun intrede hebben gedaan in de core processen van organisaties. Bijvoorbeeld het digitale zorgdossier voor zorginstellingen voor het verlenen van de juiste zorg aan cliënten of de inzet van tablets om de omzet te vergroten in de automotive industrie of bijvoorbeeld het eLoket voor het digitaal aanbieden en afnemen van diensten van gemeenten en rijksoverheden. In dit alles zijn zaken zoals bijvoorbeeld Wifi en het bieden van 5 sterren service vanuit ICT, maar ook vanuit andere organisatie onderdelen, een eerste levensbehoefte geworden of aan het worden. Kortom een AGILE en ADAPTIEVE manier van werken zijn noodzakelijk om veranderingen in interne én externe klantbehoeften en technologie de baas te blijven. Adaptieve en vakkundige leiders die agile zijn, zijn noodzakelijk om deze veranderingen te helpen realiseren. Leiders die beschikken over de juiste mindset en de juiste vaardigheden. Vergroten klant- én medewerkersperspectief Elke organisatie heeft interne en externe klanten die klantvriendelijk bediend willen worden. Als een organisatie geen klanten heeft, dan zal de organisatie geen bestaansrecht meer hebben. Heeft een organisatie wel klanten maar geen medewerkers om die klanten te bedienen dan zal de organisatie eveneens geen bestaansrecht meer hebben. De vraag voor elke directie wordt hierdoor simpel en tegelijkertijd dé uitdaging: Hoe kun je als organisatie klantperspectief én medewerkerperspectief vergroten op een flexibele en schaalbare wijze? Business plannen zijn niet al te ingewikkeld om op te stellen en vol te stoppen met KPI’s en mooie strategieën, waar overigens niets mis mee is, echter wat heb je eraan? Wat heb je aan een businessplan met mooie teksten en KPI’s binnen een organisatie die niet schittert als een door een vakman geslepen diamant? Diamanten Organisaties Tijdens het uitvoeren van een interim opdracht bij een zorginstelling ontstond bij mij een beeld van ruwe en geslepen, schitterende diamanten. Een organisatie, zo bedacht ik mij, is net als een diamant. Als een diamant niet of slecht geslepen is, dan zal de diamant niet of nauwelijks schitteren. Daar ga ik een blog over schrijven dacht ik en heb Martijn Bontekoe van Goudsmederij Bontekoe maar weer eens gebeld om te vragen hoe het met hem gaat, een vakman die onze trouwringen heeft gemaakt. Mijn vrouw en ik zijn op 25 juli 2011 getrouwd in Noordwijk en bij trouwen horen uiteraard trouwringen. Onze trouwringen zijn gemaakt door een echte vakman. Alles bij Martijn straalt vakmanschap uit, niet alleen de trouwringen die hij maakt ook zijn zaak en zijn persoon stralen dit uit, daar hou ik van. De 4 C's Martijn wist mij te vertellen dat in de wereld van diamanten het gaat om 4 c’s: Cut, Color, Clarity en Carat. En zo is het ook met organisaties. Cut staat voor de slijpvorm (organisatiestructuur), color staat voor kleur (organisatie cultuur), clarity staat voor zuiverheid (kernwaarden van een organisatie) en carat staat voor het gewicht (de omvang en complexiteit van een organisatie). Wat ik vaak zie is dat organisaties op z’n kop staan net als een omgekeerde diamant, met de punt omhoog. En in de punt van de diamant zit de directie die goed voor zichzelf zorgt en ervoor zorgt dat ze schitteren vanuit de top. De directie kamer is spik en span voorzien van de nieuwste snufjes, een state of the art koffieapparaat, een parkeerplek voor de hoofdingang, een kantoorinrichting als van een 5 sterren hotel en ga zo maar door. De omhoog staande punt van de organisatie schittert aan alle kanten. Hoe zit het met de andere facetten van diezelfde organisatie, daar waar de meeste facetten geslepen moeten worden, schitteren die net zo? Vaak zijn de fonkelingen niet zichtbaar als in de punt van de organisatie omdat de talenten van mensen niet of nauwelijks zijn of worden geslepen. Maar wat heb je eigenlijk aan een diamant die zo geslepen is dat alleen de punt schittert? En als je een diamant in je handen zou hebben zou je dan de punt omhoog houden om naar de diamant te kijken? Nee toch? Je kijkt naar een diamant met de punt omlaag, waarom? Omdat het grootste gedeelte van een diamant (indien vakkundig geslepen) de mooiste glinsteringen laat zien. En díe glinsteringen dát zijn de medewerkers van een organisatie. Die zitten dus niet in de punt van een diamant maar in de kop van de diamant, noem ze maar gerust de kopgroep! Als je een diamant met de punt naar beneden bekijkt en je voorstelt dat alleen de punt schittert dan zul je begrijpen dat de kopgroep de power heeft om zo te schitteren dat zij klanten aantrekt en loyale klanten kan creëren. Meer weten? Slijp dan je geest en schrijf je in voor de "Interactieve & Inspirerende Presentatie: Veranderen, ja maar hoe dan?" evenement georganiseerd door Adaptive People en gefaciliteerd door ver. Lerende Leiders. “The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking.”. – Albert Einstein (Romeinen 12:2). .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Diamanten Organisaties

diamantFocusgebieden

Samengevat heeft elke organisatie 3 focusgebieden:

  1. Het vergroten van klantperspectief (WAT)
  2. Het vergroten van medewerkerperspectief (WAT).
  3. Hoe kun je als organisatie klantperspectief en medewerkerperspectief vergroten op een flexibele en schaalbare wijze (HOE).

Agile en Adaptief

De rol en invloed van ICT en Telecom op bovenstaande 3 punten is cruciaal en wordt steeds belangrijker. Denk hierbij aan de vogelvlucht waarmee tablets en smartphones hun intrede hebben gedaan in de core processen van organisaties. Bijvoorbeeld het digitale zorgdossier voor zorginstellingen voor het verlenen van de juiste zorg aan cliënten of de inzet van tablets om de omzet te vergroten in de automotive industrie of bijvoorbeeld het eLoket voor het digitaal aanbieden en afnemen van diensten van gemeenten en rijksoverheden.

In dit alles zijn zaken zoals bijvoorbeeld Wifi en het bieden van 5 sterren service vanuit ICT, maar ook vanuit andere organisatie onderdelen, een eerste levensbehoefte geworden of aan het worden.

Kortom een AGILE en ADAPTIEVE manier van werken zijn noodzakelijk om veranderingen in interne én externe klantbehoeften en technologie de baas te blijven.

Adaptieve en vakkundige leiders die agile zijn, zijn noodzakelijk om deze veranderingen te helpen realiseren. Leiders die beschikken over de juiste mindset en de juiste vaardigheden.

Vergroten klant- én medewerkersperspectief

Elke organisatie heeft interne en externe klanten die klantvriendelijk bediend willen worden. Als een organisatie geen klanten heeft, dan zal de organisatie geen bestaansrecht meer hebben. Heeft een organisatie wel klanten maar geen medewerkers om die klanten te bedienen dan zal de organisatie eveneens geen bestaansrecht meer hebben. De vraag voor elke directie wordt hierdoor simpel en tegelijkertijd dé uitdaging: Hoe kun je als organisatie klantperspectief én medewerkerperspectief vergroten op een flexibele en schaalbare wijze?

Business plannen zijn niet al te ingewikkeld om op te stellen en vol te stoppen met KPI’s en mooie strategieën, waar overigens niets mis mee is, echter wat heb je eraan? Wat heb je aan een businessplan met mooie teksten en KPI’s binnen een organisatie die niet schittert als een door een vakman geslepen diamant?

Diamanten Organisaties

Tijdens het uitvoeren van een interim opdracht bij een zorginstelling ontstond bij mij een beeld van ruwe en geslepen, schitterende diamanten. Een organisatie, zo bedacht ik mij, is net als een diamant. Als een diamant niet of slecht geslepen is, dan zal de diamant niet of nauwelijks schitteren. Daar ga ik een blog over schrijven dacht ik en heb Martijn Bontekoe van Goudsmederij Bontekoe maar weer eens gebeld om te vragen hoe het met hem gaat, een vakman die onze trouwringen heeft gemaakt.

Mijn vrouw en ik zijn op 25 juli 2011 getrouwd in Noordwijk en bij trouwen horen uiteraard trouwringen. Onze trouwringen zijn gemaakt door een echte vakman. Alles bij Martijn straalt vakmanschap uit, niet alleen de trouwringen die hij maakt ook zijn zaak en zijn persoon stralen dit uit, daar hou ik van.

De 4 C's

Martijn wist mij te vertellen dat in de wereld van diamanten het gaat om 4 c’s: Cut, Color, Clarity en Carat. En zo is het ook met organisaties. Cut staat voor de slijpvorm (organisatiestructuur), color staat voor kleur (organisatie cultuur), clarity staat voor zuiverheid (kernwaarden van een organisatie) en carat staat voor het gewicht (de omvang en complexiteit van een organisatie).

Wat ik vaak zie is dat organisaties op z’n kop staan net als een omgekeerde diamant, met de punt omhoog. En in de punt van de diamant zit de directie die goed voor zichzelf zorgt en ervoor zorgt dat ze schitteren vanuit de top. De directie kamer is spik en span voorzien van de nieuwste snufjes, een state of the art koffieapparaat, een parkeerplek voor de hoofdingang, een kantoorinrichting als van een 5 sterren hotel en ga zo maar door. De omhoog staande punt van de organisatie schittert aan alle kanten.

Hoe zit het met de andere facetten van diezelfde organisatie, daar waar de meeste facetten geslepen moeten worden, schitteren die net zo? Vaak zijn de fonkelingen niet zichtbaar als in de punt van de organisatie omdat de talenten van mensen niet of nauwelijks zijn of worden geslepen. Maar wat heb je eigenlijk aan een diamant die zo geslepen is dat alleen de punt schittert? En als je een diamant in je handen zou hebben zou je dan de punt omhoog houden om naar de diamant te kijken? Nee toch? Je kijkt naar een diamant met de punt omlaag, waarom? Omdat het grootste gedeelte van een diamant (indien vakkundig geslepen) de mooiste glinsteringen laat zien. En díe glinsteringen dát zijn de medewerkers van een organisatie. Die zitten dus niet in de punt van een diamant maar in de kop van de diamant, noem ze maar gerust de kopgroep!

Als je een diamant met de punt naar beneden bekijkt en je voorstelt dat alleen de punt schittert dan zul je begrijpen dat de kopgroep de power heeft om zo te schitteren dat zij klanten aantrekt en loyale klanten kan creëren.

Meer weten? Slijp dan je geest en schrijf je in voor de "Interactieve & Inspirerende Presentatie: Veranderen, ja maar hoe dan?" evenement georganiseerd door Adaptive People en gefaciliteerd door ver. Lerende Leiders.

“The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking.”. – Albert Einstein (Romeinen 12:2).


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Andy Joghi
Geschreven door Andy Joghi
Blogger
bloggen lb > Diamanten Organisaties | leiderschap
bloggen lmb > Diamanten Organisaties | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

baggage_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Ik heb gisteren op linkedin een stuk van Arne Maas gelezen met als titel “De man zonder piemel”. Het krijgen van aandacht voor zijn stuk is goed gelukt.
things_wont_get_better_unless_you_think_better_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Netwerken daar moet je het van hebben als ondernemer en professional. Dus je zet je beste beentje voor zoals het spreekwoord luidt en je gaat netwerken.
Boekpresentatie2_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
rochdale_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Diamanten Organisaties | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.