person_outline

De mythe van de maestro

maestro > De mythe van de maestro | leiderschapHet is duidelijk de tijd van de maestro’s. Een meerdelige special over Jaap van Zweden en verder een heuse battle tussen een aantal BN-ers op weg naar de titel ‘Maestro 2016’, met uiteindelijk Leona Philippo als overtuigend winnaar. Als dirigent ben je er verantwoordelijk voor om een welluidend geheel te laten ontstaan. Je bepaalt het tempo, de dynamiek en heel belangrijk …… je motiveert de musici om op hun top te presteren. Degenen die de programma’s volgen, hebben kunnen zien dat dirigeren veel verder gaat dan een beetje met je armen zwaaien. Dirigeren is leiding geven pur sang. ‘Wat kunnen we leren van dirigeren?’, is dan ook de vraag.

Volgers

Dirigeren is leiding geven. Hiermee raken we een teer punt. Want wat is leiding geven? Is dat inderdaad bepalen hoe het gaat? Of is het een samenspel? Je bent pas leider als je volgers hebt, maar de vraag is hoe je volgers krijgt. Kijk naar een dirigent. Natuurlijk geeft hij aan wat het tempo moet zijn, het gaat om zijn interpretatie van een muziekstuk, maar ook de beste dirigent staat in zijn hemd als het orkest hem daarin niet volgt. Daarom wordt er ontzettend veel tijd besteed aan de wisselwerking door dirigent en orkest, om zo samen toe te werken naar een perfecte uitvoering. Een goede dirigent zal er daarom alles aan doen om het allerbeste uit ‘zijn’ mensen te halen. In hoe dirigenten dat doen zie je grote verschillen. De ene dirigent hanteert de baton als een roede en staat haast dreigend op de bok, omdat hij vindt dat daarmee het beste van de musici naar boven wordt gehaald. En mocht een musicus het niveau niet halen dat de dirigent in gedachten had, dan wordt er een remplaçant gezocht. Dat is een manier. Het zijn immers niet de minste dirigenten die op zo’n manier een orkest leiden naar grotere hoogten. Lees hierover ‘De Mythe van de Maëstro’ van Norman Lebrecht: een intrigerende en verbijsterende analyse over dirigenten en macht.

Take me to the top

Maar het kan ook anders, gelukkig wel. Dirigenten die zich meer opstellen als bandleiders van een jazzband zijn daarvan een voorbeeld. Niet de angst om onderuit te gaan, maar juist de passie regeert bij hen. Een bandleider speelt in de eerste plaats zelf mee. Hij stimuleert de andere bandleden om ‘grote hoogten’ te bereiken: ‘Take me to the top’. De bandleden voelen zich onderdeel van het geheel. Ze weten dat ze mogen verrassen. Sterker nog, zij weten dat de andere bandleden dat ook verwachten. Dat inspireert en leidt tot mooie muzikale resultaten, natuurlijk onder de voorwaarde dat er met goede muzikanten wordt gewerkt. Goede dirigenten en bandleiders gebruiken hun oren en ogen intensief. Ze maken voortdurend verbinding, door met een stimulerend knikje of een stralende mimiek te laten zien dat ze echt mee genieten. Ze weten echter ook wanneer er even strak ‘ingegrepen’ moet worden, maar doen dat op een subtiele manier. Het orkest of de band als geheel is immers belangrijk. Natuurlijk mag een dirigent na een succesvol concert de bloemen in ontvangst nemen, maar hij weet tegelijk aan wie hij de bloemen gaat doorgeven.

Hoe stuur ik mijn organisatie aan?

De vraag is wat we kunnen leren van de maestro’s. Willen we een strakke dirigent zijn of past de rol van bandleider toch beter bij jezelf en de organisatie? Bij het nadenken daarover is het goed om je eens te verplaatsen in de andere band- of orkestleden. Waarmee denk jij de beste doelen te bereiken, niet alleen op korte termijn, maar vooral ook duurzaam. Het doel mag zijn dat de organisatie en de mensen zich steeds verder ontwikkelen in een optimaal samenspel, waar mensen passie beleven en doorgeven, zodat topprestaties geleverd blijven worden ….. ook als de dirigent een keer een off-day heeft.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Klaas Pool
Geschreven door Klaas Pool
Blogger Expert

worldpoet-546's Profielfoto > De mythe van de maestro | leiderschap
worldpoet-546 antwoordt op het onderwerp: #1601 1 jaar 3 dagen geleden
One spark

One spark can change the world.
One spark, one spark, one spark!

My light will unlock any secret
to share with everyone, anyone
in this beautiful world.

One spark of light
can open every darkness
which never actually existed.

One spark of my light.

Petra Hermans - Voor een betere wereld
Page 56
(I will never ever forget what I did for my people).

Thank you, Klaas Pool
Ik's Profielfoto > De mythe van de maestro | leiderschap
Ik antwoordt op het onderwerp: #1546 1 jaar 4 maanden geleden

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.