person_outline

De pleisterplakkers & cursusje motiveren

band-aid > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschapIn het Financieel Dagblad van 10 oktober 2014 stond een artikel over het faillissement van adviesbureau BoerCroon. Eén uitspraak in dat artikel trok direct mijn aandacht: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen".

Beroepseer

Ik ben helemaal voor het integreren van het klantenperspectief in je bedrijfsprocessen, maar ik ben ook helemaal voor het bewaken van je eigen integriteit. Waar sta jij voor met je organisatie, waar sta je voor als mens? En in hoeverre kun je hierin een balans zoeken en vinden met wat potentiële klanten vragen? Laat je je verleiden tot snel geld verdienen of kies je ervoor je beroepseer hoog te houden?

Kwaliteit kost geld

Een goed advies kan, naar mijn mening, enkel worden gedaan op basis van gedegen onderzoek. Dat betekent dat je met mensen moet gaan praten, dat je verschillende bronnen moet aanboren om kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te verzamelen. Ja dat kost tijd, en dus geld. Maar kwaliteit kost nu eenmaal geld. Denk alleen maar aan de jaren van opleiding en ervaring die ik heb moeten opdoen om tot de kennis te komen die ik nu heb.

Cursusje motiveren

Ik zie meer adviesbureaus, maar ook andere bedrijven, die gekozen hebben voor zogenaamde 'quick fixes'. Allerlei producten en diensten worden over de schutting gegooid, maar van geen enkel product of dienst is vastgesteld of het in dienst staat van de vraag in de organisatie. Laat staan of de organisatievraag überhaupt is onderzocht. "Oh, u heeft last van ongemotiveerde medewerkers? Doen we toch lekker een cursusje motiveren". Mag het een onsje meer of minder?

De pleisterplakkers

Ik zie veel zogenaamde 'pleisterplakkers'. "Ach, de organisatie heeft een wondje of schrammetje, hier heb je mijn geweldige pleister die zorgt dat het wondje weer snel en schoon geneest". Als die 'pleisterplakkers' verder hadden gekeken dan hun neus lang was, dan waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat de organisatie steeds valt omdat het te grote schoenen aan heeft. En, ongemotiveerde medewerkers zijn vaak en vooral een spiegel van het eigen leiderschap. Daar kun je helemaal niets mee met een cursusje motiveren.

Jouw keuze doet er toe

Wat betreft die uitspraak in het FD: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen". Deze bedrijven stuur ik dus door naar de drogisterij om daar hun pleisters te kopen. Natuurlijk wil ik geld verdienen, maar niet over de rug van mijn eigen beroepseer. Jouw keuze doet er toe, en dat geldt ook voor de opdrachten die je aanneemt, de leveranciers die je kiest en het beleid dat je uitstippelt.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.