Eind vorig jaar was het weer zover, zo'n beetje heel social media land viel over de zorgverzekeraars heen: alles wordt duurder, eigen bijdragen gaan omhoog, er wordt minder vergoed, we worden beperkt in onze keuzes en boven alles: miljarden worden besteed aan reclame campagnes i.p.v. aan verlaging van de kosten of verbetering van de zorg...
Na het schrijven van een blog over “Nice guys finish first” werd het mij duidelijk dat de verzekeraars verstrikt zijn geraakt in wat men in de psychologie noemt “the prisoners dilemma”.
Twee leden van een criminele bende worden gearresteerd en strikt gescheiden van elkaar in de gevangenis gezet. Ze hebben geen manier om met elkaar te communiceren. De politie geeft aan dat ze te weinig bewijs hebben om de twee gevangen te houden op de oorspronkelijke aanklacht en plannen om de twee misdadigers beiden een jaar in de gevangenis te houden op een andere aanklacht. Tegelijkertijd biedt de politie elk van de misdadigers een pact met de duivel: beiden krijgen de kans om de ander te verraden door aan te geven dat de ander de misdaad begaan heeft, of door samen te werken en te zwijgen.
A verraad A zwijgt B verraad A krijgt 2 jaar gevangenisstraf
B krijgt 2 jaargevangenisstrafA krijgt 3 jaar gevangenisstraf
B wordt vrijgelatenB zwijgt A wordt vrijgelaten
B krijgt 3 jaar gevangenisstrafA krijgt 1 jaar gevangenisstraf
B krijgt 1 jaar gevangenisstrafUitgangspunt is dat de gevangenen geen gelegenheid om elkaar te belonen of te straffen anders dan met de gevangenisstraf die ze krijgen, en dat hun beslissing geen invloed zal hebben hun toekomstige reputatie.
Nulsomspel?
Stel in Nederland zijn er twee zorgverzekeraars. Iedere verzekeraar heeft de helft van het land als klant. Eén verzekeraar kan meer klanten krijgen door te adverteren. Dat kost (veel) geld, maar daar staat de groei van klanten tegenover. Deze groei gaat ten koste van de concurrent, want de Nederlanders gaan zich niet dubbel verzekeren.
Het eindresultaat zal zijn dat beide verzekeraars advertentiekosten maken, zonder dat ze meer klanten krijgen: een situatie vergelijkbaar met een wapenwedloop.
De geschetste matrix lijkt een nulsomspel te beschrijven (immers, beide verzekeraars verdelen een markt die niet groter of kleiner wordt: wat de een wint, verliest de ander).
Gevangendilemma!
Het is echter geen nulsomspel wanneer de advertentiekosten worden meegerekend. In dat geval is er een gezamenlijk voordeel te behalen door allebei NIET te adverteren. Hiermee hebben we dus een variant op het hierboven omschreven gevangenendilemma.
| Ik adverteer | Ik adverteer niet | |
| De concurrent adverteert | 50% van Nederland verzekerd bij mij | 10% van Nederland verzekerd bij mij |
| De concurrent adverteert niet | 90% van Nederland verzekerd bij mij | 50% van Nederland verzekerd bij mij |
Wat zou jij doen?
Wat zou jij doen als je de verzekeraar was....
Deel het helemaal onder aan deze pagina!