person_outline

    Waardecreatie in de nieuwe tijd

    matroesjka > Waardecreatie in de nieuwe tijd | LeiderschapOp zoek naar nieuwe invalshoeken

    Nationaal icoon V&D is failliet en start afgeslankt verder. Met de kennis van nu kijken we terug op dit het proces dat naar de ondergang heeft geleid. De leiders liggen uiteraard onder vuur; zij zijn verantwoordelijk. Welke lessen kunnen we trekken? Wie het weet mag het zeggen.

    Wat is er veranderd?

    Help jij graag mee om Platform Lerende Leiders gratis toegankelijk te houden? Bezoek dan ook eens onderstaande adverteerder en sponsor op die manier Platform Lerende Leiders.

    Ojee, waar is de advertentie gebleven?

    De nieuwe tijd klopt aan de deur. Het is een tijd van individualisering, beleving, van nieuwe technologie en hoge snelheid van verandering. Managers en leiders proberen hierop te schakelen zoeken nieuwe wegen. Ik heb een stap terug gedaan in de management historie en ontdekt dat “tijd” als een krachtig en verbindend perspectief geeft. Zou dit helpen?

    Tijd is geld

    Het eerste tijdperk van het moderne management is dat van de industriële revolutie. Rationalisering domineert de mentaliteit. Henry Ford zei: “je kunt je auto in elke kleur krijgen, als het maar zwart is”. En: “Je moet niet naar je klanten luitsteren, want ze willen snellere paarden”. Hij wist dat kapitaal de meest schaarse productiefactor was en de machine 24/7 moest draaien. Dit is het management van feiten; meningen doen er niet toe. Standaardisatie en controle domineren het management. Tijd is geld.

    Tijd is snelheid

    Het tweede tijdperk vanaf de jaren ’60: Socialisering. Richard Roarty zei: "wat werkt is waar". De consument bepaalt wat er wordt gemaakt en wordt hun mening relevant. Inspelen op klantbehoefte vereist wendbaarheid; Kennis wordt de meest schaarse productiefactor. Flexibilisering en iteratie domineren het management. Tijd is nog steeds geld, maar vooral ook snelheid.

    Tijd is aandacht

    Het derde tijdperk vanaf deze eeuw: Individualisering. Steve Jobs zei: “Je tijd is schaars, dus verspil het niet door het leven van een ander te leiden” (…) Heb de moed je eigen hart en intuïtie te volgen” We leven in een wereld van ongekende mogelijkheden. Talent is de meest schaarse productiefactor. De uitdaging van het management is een cultuur te creëren waarin mensen elkaar beter maken. Feiten en meningen doen ertoe, maar de toekomst zit in de mogelijkheden. Reflectie kenmerkt het leiderschap. Tijd is geld en snelheid, maar vooral: tijd is aandacht.

    Wat V&D (niet) heeft gedaan

    We hebben gelezen hoe V&D vorig jaar het paradigma van 'tijd is geld' heeft geschakeld door hun verhuurders snel op de knieën te dwingen en een loonoffer te eisen. In de analyse van de goeroes komen drie begrippen steeds weer terug: doelgroepen, merkenbeleid en communicatie. Dat is de taal van de meningen. En meningen doen ertoe, natuurlijk.. Dat noodzaakt ertoe time to market te verkorten en de supply chain te optimaliseren (tijd=snelheid).

    Maar wat heeft V&D gedaan met 'tijd is aandacht'? Toen mijn vrouw vorig jaar ‘s avonds om 7 uur door een uitgestorven V&D liep vroeg zij een verkoopster: waarom zijn jullie open? De verkoopster antwoorde: “Ik begrijp er ook niets van. Het hoger management heeft La Place langer geopend en dwingt ons hier te staan. Er is natuurlijk geen vrouw ter wereld die na het eten nog kleding gaat passen.”

    Als je denkt dat tijd snelheid is, krijg je een managementfilosofie met alleen een gaspedaal. Dan heb je geen tijd om naar medewerkers te luisteren. V&D kampt al jaren met een motivatie en betrokkenheidsprobleem bij haar medewerkers.
    En met datzelfde gaspedaal kun je je voorstellen wat er gebeurd met de partners in de relatief lange supply chain van V&D: grote kans dat ze alleen maar afgerekend werden op tijd=geld en snelheid. Met een perspectief van tijd=aandacht creëer je een betere uitgangspositie voor productieve samenwerking.

    Nieuwe perspectieven op tijd

    Voor nieuwe waarde creatie zullen organisaties de taal van mogelijkheden moeten leren spreken. Deze ontstaat door aandacht te geven aan fundamentele vragen. Dit is dus niet een tijd van nog snellere iteratie maar van reflectie. Als nieuwe vaardigheid bovenop de vaardigheden van tijd is snelheid en tijd is geld. Als manier van verbinden, terwijl het onderliggende tijdsbewustzijn als een matroesjka is ingesloten.

    Lerende leiders

    We hebben nieuwe perspectieven op waardecreatie nodig. Ik denk dat “aandacht” hierin wezenlijk is en dat we leiders nodig hebben die dat verhaal willen verbeelden en vertellen.
    Want wie medewerkers inspireert om in mogelijkheden te denken en hun talent in te zetten, boort een nieuwe en tot dat moment onbenutte potentie aan. Je hoeft je dan ook niet stuk te lopen in de steeds hogere snelheid.

    Ik maak mij geen zorgen over de waarde creatie in de nieuwe tijd. Ik zie geweldige mogelijkheden. Wie denkt mee?


    Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

    Maarten de Winter > Waardecreatie in de nieuwe tijd | Leiderschap
    Geschreven door Maarten de Winter
    Blogger Influencer
    Help jij graag mee om Platform Lerende Leiders gratis toegankelijk te houden? Bezoek dan ook eens onderstaande adverteerder en sponsor op die manier Platform Lerende Leiders.

    Ojee, waar is de advertentie gebleven?


    Wat vind jij? deel het met ons!

    INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

    ×
    Niets meer missen?

    Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.