person_outline

Verhalen gaan niet alleen over vroeger

verhalenvanvroeger > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschapEens per zoveel tijd gaat de telefoon. De heer Swets, verkerend ergens achterin zijn achtste decennium. Maar nog goed bij de tijd, zoals enkelen menen. Eens hoor, sommige tachtigers zijn kras, waar zestigers al verzinken in gedachten van voor de reminiscentiebult.

De heer Swets heeft de oorlog meegemaakt. Zo tegen 4 en 5 mei is dat voor de heer Swets eigenlijk het onderwerp waarvoor ik langs moet komen, hoewel niet als zodanig expliciet vermeld. Nog maar net heb ik het tweede kaakje in de koffie gedoopt of de eerste verhalen komen los.

Als ik naar huis rijd ben ik bedroefd. Door het verhaal van de heer Swets is de oorlog gaan leven, was ik er een beetje bij. Maar ik voel ook de generatiekloof.

Want wordt er nog wel zoveel verteld aan elkaar? Oma kon ook mooi vertellen over vroeger, en als je vader over zijn diensttijd begon wist je al dat de verhalen tot middernacht aan zouden houden. Ook geschiedenisleraar Van Hees vertelde in zijn lessen, waardoor het was of je er zelf bij was. Je gezicht in je handen, leunend met je ellebogen op tafel, was het of je zelf de Batavier was die de Romein keelde.

Zelf hadden de heer Swets, oma, je vader en Van Hees dit vertellen ook weer geleerd van hun ouders en leraren. Ga je heel ver terug, dan merk je dat vertellen vanaf het begin dat er mensen waren natuurlijk al erg in de mode was. Feitelijk was het zelfs de enige informatieoverdracht die er was. Verhalen van generatie op generatie, van fabels tot legendes en levenswijsheden, basis voor cultuur.

Van de Batavieren, de oorlog en Van Hees is het maar een kleine stap naar het bedrijf. Wat een onzin, hoor ik u denken, maar als je een bedrijf ziet als een op zichzelf staande cultuur is het eigenlijk niet zo raar dat je binnen die microcultuur ook de nodige verhalen mag verwachten.

Gaan verhalen nou om een beeld van vroeger dan, van vellen op de melk, de postbode die ook badmeester was, of de baas die een sigaar weggaf op Aswoensdag? Nee, natuurlijk niet. Slechts terugkijken is voor melancholische zielen. Maar vooruit rennen zonder doel of identiteit is voor doodlopers. Bovendien is het binnen de psychologie een bekend verschijnsel dat je geheugen verschillende ervaringen kadert in een verhaal, in een poging iets te begrijpen en te onthouden.

verhalenvanvroegerchange > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschapBedrijven hebben verhalen over waar het mis ging, maar vooral ook verhalen over waar het goed ging. Appreciative Inquiry middels verhalen. Verhalen die aanzetten tot actie, wie je bent, waar je heen wilt. Als bedrijf wil je weten waar je al goed in bent, wat de mensen motiveert, wat er leeft onder de bevolking van je lokale cultuur. Hoe je verandert, maar mét draagvlak en samenwerking. Maar ook hoe je je marktaandeel versterkt. Verhalen brengen de drivers binnen een organisatie naar boven, zo ontwikkel je visie.

De heer Swets en Van Hees beheersen het nog. Het vertellen van verhalen. Storytelling, is de term hiervoor. Een managementtool die schijnbaar ondergesneeuwd leek door nieuwere vormen van communicatie. Gelukkig zien steeds meer bedrijven de meerwaarde van storytelling als succesfactor.

Vertel uw verhaal. Zo de moeite waard.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Gerard Jans
Geschreven door Gerard Jans
Top Blogger Influencer

Lindsie's Profielfoto > Verhalen gaan niet alleen over vroeger | leiderschap
Lindsie antwoordt op het onderwerp: #628 5 jaren 2 weken geleden
Fijn artikel, Gerard. Dank daarvoor. Ik ben het helemaal met je eens. Verhalen zijn nodig, niet uit sentimentele overwegingen maar voor context. We hebben een geschiedenis samen en die is belangrijk. Hoe zijn we hier gekomen, hoe gaan we verder.

En het is gewoon ook heerlijk om samen nog eens te schaterlachen om herinneringen. Daar kan geen presentatie of jaarverslag tegenop!

Groet,
Lindsie

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.