person_outline

Doe eens gek!

brand > Doe eens gek! | leiderschapWat maakt dat mensen gaan voor hun max; dat ze zich helemaal inzetten om hun doelen te bereiken… ook in hun werk? Eén, is dat ze helder hebben waar ze naartoe willen (of juist van weg willen). Twee, is dat ze vertrouwen hebben dat ze het kunnen maken. Drie, is het doen: in actie komen. De ingrediënten van ieder succes zijn dus een doel, de actie en het vertrouwen.

Brand!

Stel, je ligt te slapen. Midden in de nacht wordt je wakker van sirenes in de straat. Een fractie van een seconde later besef je: "Ze komen voor mij! Mijn huis staat in brand”. In hetzelfde moment stel je een helder doel: Mijn hachje redden! En dus kom je  in actie. Niets is je te gek. Uiteindelijk besluit je – ondanks je hoogtevrees – via je raam, langs de regenpijp aan de gevel te laten zakken. Je bent veilig. 
Je had een helder doel: jezelf in veiligheid brengen. En je had vertrouwen: misschien breek ik m’n been, maar dat komt wel goed, dat lossen we wel op. Zolang ik maar buiten kom. En je kwam in actie. 

Realistisch

Hoe anders is het in ons dagelijks leven. We hebben zo onze dromen, onze doelen of – als we het onszelf niet te serieus nemen – onze wensen. De meesten van ons vinden ze niet realistisch. Dat eealisme baseren we op beschikbaarheid van tijd, beschikbaarheid van middelen of op de mening van anderen: 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'. Het maakt dat we  opgeven, voordat we überhaupt onze droom hebben uitgesproken. Ondertussen gaan we door met ons leven… of wat er van over is. We doen wat er gedaan moet worden; dag in – dag uit. 

Minder

Niet de droom om een eigen boot te hebben; ons motorrijbewijs halen of een eigen zaak starten, maar dit realisme bepaalt wat we doen. De vraag is: hoe reëel is ons realisme? Onze routine die we dag in – dag uit volgen, consumeert gigantische hoeveelheden energie. Het vermoeit ons. We komen tot stilstand en zelfs binnen de routine gaan we minder en minder functioneren. Nee… we hebben het leuk zo! 

Doe eens gek!

Wat nu als je een doel zou stellen? Ik zou willen zeggen: “doe eens gek!”, maar wat ik bedoel is: “Doe het gewoon!” Kies wat je wilt bereiken. Waar wil je over een jaar staan? Wat wil je bereikt hebben? Waar droom je al zolang van? En dan… Laat  een aantal mensen om je heen weten wat je droom is en wat je plan is om het te verwezenlijken. Welke mensen? Degenen die in je durven te geloven! De volgende stap: kom in beweging. Ga er voor. 

Meer

Vertrouwen – en met name zelfvertrouwen – is wat je meer nodig hebt om je doelen te behalen. Maar hoe krijg je zelfvertrouwen? Het recept daarvan is simpel, doeltreffend en…  vraagt om een echte verandering in houding. 
We ervaren zelfvertrouwen als we erop durven te vertrouwen dat, wat er ook gebeurt, we het op kunnen lossen. De manier om dat vertrouwen te ontwikkelen is door te kijken en te leren van alles wat we doen; of het nu positief of negatief is… Te kijken naar onze eigen fouten, onze inzichten, onze lessen, onze acties en de resultaten die het oplevert. 
Door als het ware iedere gebeurtenis op deze manier te beschouwen, te evalueren, gaan we geleidelijk aan ervaren dat we ‘alles’ aankunnen; dát is hoe zelfvertrouwen wordt ontwikkeld. 

Managen

Dit blog begon ik met de zin: "Wat maakt dat mensen gaan voor hun max; dat ze zich helemaal inzetten om hun doelen te bereiken… ook in hun werk?" Heb jij je medewerkers of ben jij door je leidinggevende meegenomen in de doelstellingen van de organisatie? Weet je waarom je de dingen doet, die je doet? Ken je alleen de prioriteiten of weet je ook van het waarom? En… als je een fout maakt? Wordt er dan afgerekend of wordt gefocust op het oplossen; het leren en corrigeren? 

Als doelen helder zijn en we durven te vertrouwen, dan volgt de actie. Als vanzelf.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Mijn krachtigste wapen als politieagent in de jaren ’80 van de vorige eeuw, was mijn communicatie. Met die les ben ik gaan werken bij een grote belangenbehartiger (NGO). Ik richtte me met project- en programmamanagement vooral op de bedrijfsvoering en werkte in HR. Daarbij ging het vaak om wezenlijke (organisatie-) veranderingen.

Wat ik heb ervaren is dat verandering vaak worden ingezet vanuit ‘wat niet goed gaat’. Voor mij is echter niet het onvermogen, disfunctioneren of bijvoorbeeld een latente houding het uitgangspunt. Juist de kracht die in mensen schuilt vormt de basis voor frisse sparringsessies, scherpe adviezen, gerichte training en coaching. De vraag is dan: Hoe doe je dat? en vervolgens Hoe doe je dat samen?

Dat is precies waar het om draait bij How Company: hoe doen je dingen anders én; 'hoe doe je dat in goed gezelschap; good Company" Als trainer en coach voor How Company werk ik in een team dat herhaaldelijk het CEDEO-keurmerk kreeg, met op alle onderdelen een ongekend hoge klanttevredenheid. En dat met klanten als CoolCat, Philips, Siemens, Jakobs Douwe Egberts, Summa College en Avans Hogeschool. Mijn talent als trainer zet ik graag in als het erom gaat mensen het beste uit zichzelf te laten halen. Individueel, in teamverband en op organisatieniveau. 

Jeroen Ogier's Profielfoto > Doe eens gek! | leiderschap
Jeroen Ogier antwoordt op het onderwerp: #1539 1 jaar 5 maanden geleden
Dankjewel voor je reactie Yves!
Ik had 'm niet eerder gelezen.
yves Hanoulle's Profielfoto > Doe eens gek! | leiderschap
yves Hanoulle antwoordt op het onderwerp: #1526 1 jaar 7 maanden geleden
1 augustus 91 heb ik het huis van mijn ouders afgebrand.
ik heb toen inderdaad geleerd dat ik een goede crisis manager was.
En geleerd dat er veel ergere dingen zijn dan alles kwijt te zijn.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.