person_outline

Menselijk zijn soft? Ik ben er trots op!

cirkel samen > Menselijk zijn soft? Ik ben er trots op! | leiderschapIn mijn gesprekken met opdrachtgevers binnen zakelijke dienstverlening is veelal de opmerking. Goed verhaal Josée, ik ben niet tegen. Maar is het niet wat soft, aandacht voor onze mensen? Is het wel vernieuwend? Welke resultaten kan je noemen? En dan gaf ik een soortgelijk antwoord “Goede vraag; er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat betrokkenheid werkt aan medewerkers – en klantloyaliteit; zelf draai ik te kort mee als trainer om concrete resultaten aan te geven van mijn interventies, graag bouw ik samen met jou aan bewijslast”. Een eerlijk antwoord wat voortkomt uit de vraag en oprechte zorg van de opdrachtgever en mijn eigen achtergrond. Ook ik was onderdeel van dit systeem; bijna twintig jaar heb ik gewerkt met mijn teams en klanten aan concreet resultaat, aan omzet, uren, rendement en andere resultaatgebieden.

Bij het lezen van het artikel op managementsite van Hans Doorenspleet, samen-werken is moeilijk* viel het kwartje, dank Hans! De vraag is weliswaar legitiem, maar geef ik wel het juiste antwoord? Mijn keuze om de focus te verleggen naar bewustwording en ontwikkeling van mensen komt voort uit een diepere overtuiging. Vanuit ervaring heb ik gezien wat het doet met het team en individuele medewerker als zij ruimte en vertrouwen krijgen en veiligheid ervaren vanuit een duidelijke visie en kader. Als je mensen respecteert om wie ze zijn en wat ze doen en waarom ze doen wat ze doen. Als je aandacht voor ze hebt en de dialoog met hen aangaat vanuit wederzijds respect. Je ziet het zelfvertrouwen groeien en mensen boven zichzelf uitstijgen. En er blijven mensen hangen; ook dat inzicht is ontwikkeling en verdient alle aandacht. Samen werken en leren; het is een feestje voor alle betrokkenen. Ook zelf heb ik ervaren hoe ik gegroeid ben door het vertrouwen te krijgen van mijn manager. En wat een zwarte dagen ik heb gekend toen ik mij als mens mij niet gerespecteerd voelde en de veilige omgeving ver te vinden was. Achteraf leerzaam, en uiteindelijk waardevol in mijn keuzes voor wat ik doe, maar het was verre van fijn (en dan druk ik mij nog zacht uit) volledig onnodig en heeft zeker niet tot resultaat geleid.

Een klein zijstapje. Mijn dochter Emma (5) leert, vanuit het programma een vreedzame school, dat zij een ander in de waarde moet laten. En heeft daar een prachtig voorbeeld bij: “Mam, ik vond de blauwe jurk niet mooi, en zei tegen haar: hij staat je prachtig, ik hou alleen zelf meer van rood”. Want mam, als ik zeg “ik vind de jurk stom, voelt zij zich verdrietig”. Een ander voorbeeld, in een workshop kreeg ik een dialoog over goedemorgen zeggen. Iets ogenschijnlijks kleins, maar heeft impact als dit niet meer gebeurd. Hoe absurd is dit als je dit onderwerp niet bespreekbaar durft te maken, omdat je wellicht wat “soft” overkomt.

En daarmee terug naar de kern van mijn verhaal. Op de vraag: welk resultaat kan ik verwachten? volgt een herzien antwoord. Ik zoek het niet meer in een kwantitatieve verdediging, maar juich de menselijke (softe) kant toe. Meer aandacht en hartelijkheid naar elkaar en klanten gaat zeker impact hebben. Wat? Laten we het ervaren, niet alles is meetbaar. Voelt het goed of niet goed of gewoon oneens, ook dat is een keuze. Het is een voorrecht dat wij in een vrij land leven, waar jij en ik een eigen mening kunnen vormen en mogen uitspreken. Wat een geluk, dat wij volop mens mogen zijn. Laten wij het optimale uit onszelf en de ander halen vanuit wederzijds respect. En ik? ik zet al mijn focus en energie op de menselijke kant van de business en ben daar trots op. Het voelt goed om soft te zijn.

En de ambitie blijft onveranderd, op naar resultaat. Maar niet vanuit kwantitatieve bewijslast, maar vanuit vertrouwen dat hartelijkheid naar je collega, je klant en/of je gast werkt! Er ligt zoveel potentie in elke mens en organisatie. Laten we het ervaren? Doe je mee? Mooi, dank je wel!

*https://www.managementsite.nl/samenwerken-moeilijk, Naar niet als je mensbewust organiseert


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Blogger

Buiten Winnen = Excelleren Binnen, gastvrijheid begint bij jou door de mens achter de functionaris te zien. Mijn blogs gaat over leiderschap, gastvrijheid en over medewerkers binnen organisaties. Vitamine A = Aandacht, Authenticiteit en Autonomie werkt aan persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en resultaat voor de organisatie.

Meer hart in BV Nederland. Ik wil een bijdrage leveren aan het vertrouwen dat empathie niet soft is, maar werkt aan harde resultaten. En het bovenal een positieve impuls geeft aan ontwikkeling van medewerkers en innovatiekracht van de organisatie en de keten van samenwerking.

twitter's Profielfoto > Menselijk zijn soft? Ik ben er trots op! | leiderschap
twitter antwoordt op het onderwerp: #1693 1 week 2 dagen geleden
Vivienne van Leuken's Profielfoto > Menselijk zijn soft? Ik ben er trots op! | leiderschap
Vivienne van Leuken antwoordt op het onderwerp: #1689 1 maand 23 uren geleden
Ik doe mee Josée!
Met al die harde eisen ga je voorbij aan de werkelijkheid. Ik kan een lijstje opstellen met alle harde eisen waar mijn perfecte partner aan moet voldoen. Maar zodra ik mijn huidige partner ontmoette vervaagde al die harde eisen tot los zand. Ik zag de mens die hij is.

Lieve groeten, Vivienne

ps. we zijn al meer dan 20 jaar samen

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.