person_outline

    Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?

    richard jaimes 558737 unsplash > Schat, heb jij nog agendapunten voor onze v... | Leiderschap“Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering van vanavond?” Oh, en… “Kids, ik mail jullie straks alvast de Powerpoint over onze zomervakantie, nemen jullie die vast door? Dan kunnen we snel beslissen en boeken.”

    Heb jij dat weleens gezegd of gedaan? Ik heb een voorzichtige poging gedaan en mijn vrouw gevraagd of zij nog agendapunten had.

    Haar reactie?  “Vergadering? Wij? Agendapunten? Bewaar die onzin lekker voor je werk.” 

    Ontbijttafel

    Natuurlijk had mijn vrouw een punt. Waarom zouden we een vergadering beleggen met onze partner en waarom zouden we een presentatie aan het gezin geven over onze zomervakantie? Wij doen dat anders.

    Agendapunten bespreken we door de dag heen, aan de ontbijttafel of ’s avonds in bed. En die vakantieplannen, die maken we samen met de kinderen. Heerlijk toch? We bekijken de prachtige foto’s en de indrukwekkende pretparken en bezienswaardigheden in de omgeving.

    En tussendoor vertellen we elkaar prachtige verhalen.

    “Ooit zijn papa en mama samen op vakantie geweest naar Cuba, dat was wat. De huurauto stopte ermee, middenin Havana op een drukke winkelstraat. En we spraken geen woord Spaans. Gelukkig kwam er na een paar minuten een oude Cubaan op ons af, met in zijn linker mondhoek een dikke sigaar. De man was minstens 80 jaar oud. Hij keek ons eens aan en…”  

    Mensen en functionarissen

    Waarom bewaren we die onzin voor op ons werk en bewaren we de verhalen voor thuis? Waarom veranderen we van mens in functionaris als we de drempel van het kantoor overstappen?

    Ben ik nu te rigoureus? Dat kan. 

    Het magische antwoord op de “waarom-dat-zo-werkt-vraag.” weet ik niet. Niet voor niets zijn er 100.000 boeken over psychologie geschreven en niet voor niets wordt het beroep Psycholoog door duizenden mensen beoefend.

    Ik weet wel dat het zonde is dat we een groot deel van onszelf thuislaten als we naar kantoor gaan. Mensen worden niet warm van procedures en processen alleen én mensen worden niet warm van ellenlange presentaties met tientallen bulletpoints.

    En klanten? Die worden niet warm van productspecificaties. Van koude cijfers wordt niemand warm. Die worden warm van jou, van jouw verhalen, belevenissen en avonturen. Dat is hoe je contact maakt. Zo zorgen we ervoor dat de ander ons vertrouwt en gelooft. Al eeuwenlang. 

    Authentiek

    We willen verhalen horen. Verhalen die bij het onderwerp horen, verhalen die bij jou horen. Dat is hoe het bij ons werkt. Met logica alleen kom je er niet, je zal het moeten verpakken in emotie. Authentiek. Net als thuis!

    Lees dit niet als een oproep om alle procedures en processen in de prullenbak te gooien. Het is ook geen psychologisch debat over jouw schizofrene persoonlijkheid. Nee hoor…het is niets anders dan een oproep om jezelf en je verhalen mee te nemen naar je werk. Ik heb mogen ervaren dat het je helpt succesvol te zijn en bovenal…wordt het werk een stuk leuker.

    En het mooie…dan heb je ’s avonds in bed weer wat te vertellen.

    “Words are how we think, stories are how we link”

    Business Storytelling

    Wil je weten hoe je de aandacht van je publiek vangt? Hoe je presenteert vanuit het perspectief van de ander? Hoe je verhalen succesvol kunt gebruiken in een (zakelijke) presentatie? Business Storytelling!

    Kijk eens naar de geplande workshops. Of boek 1 van de mogelijke keynotes / presentaties 

    Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren? Met trots verwijs ik je naar de referenties.

    Photo by Richard Jaimes on Unsplash


    Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

    Geschreven door
    Pro-Blogger Blogger Influencer

    Nee, ik ben geen verhaaltjesverteller. Nee, ik lees niet iedere dag een sprookje en nee, ik verzin geen verhalen. Dat laat ik graag aan anderen. Wat of wie ik wel ben? Dat vertel ik je graag.

    Een menselijke, prikkelende en ondernemende verbinder met meer dan 20 jaar ervaring in Sales-, Account-, Lijn- en Directiefuncties. Vanuit die expertise coachte ik medewerkers, bediende ik klanten en begeleidde ik verandertrajecten.

    Mijn werk gaf energie, ik genoot ervan en was altijd op zoek naar die volgende, spannende, nieuwe prikkel. Het ging me goed af en samen met mijn teams maakte ik mooie stappen binnen de organisaties waarvoor ik werkzaam was. Als rode draad hanteerde ik in mijn werk een aantal vragen.

    Hoe bieden we toegevoegde waarde aan de klant, aan de organisatie, aan elkaar én aan onszelf. En vooral… hoe vertellen we dat?

    De mooiste baan ter wereld

    Een aantal jaren geleden besloot ik van het "vertellen" mijn vak te maken. Spannend...en gaaf!

    Nu heb ik de mooiste baan ter wereld. Elke dag mag ik op zoek in mijn eigen rugzak naar ervaringen, belevenissen en verhalen om anderen te helpen hun rugzak te ontdekken en te vullen. Dit doe ik als:

    Spreker: http://www.storybusiness.nl/diensten/spreker/ 

    Trainer: http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

    Coach: http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

    "Words are how we think, stories are how we link"

    Deze quote zegt precies waar ik voor sta en waar ik in geloof. Met logica alleen kom je er niet. Je hebt meer nodig om te overtuigen.

    Je hebt iets nodig waarmee je de aandacht vangt en houdt. Iets waarmee je je boodschap succesvol overbrengt en mensen in beweging krijgt.

    "We lopen niet harder voor bazen...we lopen harder voor mensen"

    Trots

    Ik ben er trots op dat Storybusiness al snel vruchtbare grond vond. Nog trotser ben ik er op dat mijn ambitie ook de ambitie is geworden van deelnemers aan mijn workshops en toehoorders van mijn presentaties en inspiratiesessies. Ook zij zien de zakelijke kracht van Storytelling en de kracht van een goed verhaal. Ik heb een goede keuze gemaakt en geniet ervan jou te helpen jouw verhalen te vinden, vertellen en in te zetten!

    Weten wat er vooraf ging aan mijn rigoureuze switch van Commercieel Directeur naar Storyteller? Dat was wel een "dingetje..." http://www.storybusiness.nl/harry-slagman/ 

     

     

    KoosGroenewoud's Profielfoto > Schat, heb jij nog agendapunten voor onze v... | Leiderschap
    KoosGroenewoud antwoordt op het onderwerp: #1703 6 maanden 3 weken geleden
    Leuk verhaal. Ik zeg altijd ''Zet je managers petje en je managers masker nooit op. Het werkt niet"!

    Wat vind jij? deel het met ons!

    INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

    ×
    Niets meer missen?

    Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.