person_outline

Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?

richard jaimes 558737 unsplash > Schat, heb jij nog agendapunten voor onze v... | Leiderschap“Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering van vanavond?” Oh, en… “Kids, ik mail jullie straks alvast de Powerpoint over onze zomervakantie, nemen jullie die vast door? Dan kunnen we snel beslissen en boeken.”

Heb jij dat weleens gezegd of gedaan? Vorige week heb ik een voorzichtige poging gedaan en mijn vrouw gevraagd of zij nog agendapunten had. Haar reactie?  “Vergadering? Wij? Agendapunten? Bewaar die onzin lekker voor je werk.” Was dat een logische reactie? Yep, en het is precies wat we doen. We bewaren het voor ons werk.

Ontbijttafel

Natuurlijk had mijn vrouw een punt. Waarom zouden we een vergadering beleggen met onze partner en waarom zouden we een presentatie aan het gezin geven over onze zomervakantie? Wij doen dat thuis anders. Mijn vrouw en ik bespreken onze “agendapunten” door de dag heen, aan de ontbijttafel of ’s avonds in bed. En die vakantieplannen, die maken we samen met de kinderen met behulp van de Ipad. Heerlijk toch? We verlekkeren ons aan de prachtige foto’s en de indrukwekkende pretparken en bezienswaardigheden in de omgeving.

En tussendoor vertellen we elkaar prachtige verhalen. “Ooit zijn papa en mama samen op vakantie geweest naar Cuba, dat was wat. De huurauto stopte ermee, middenin Havana op een drukke winkelstraat. En we spraken geen woord Spaans. Gelukkig kwam er na een paar minuten een oude Cubaan op ons af, met in zijn linker mondhoek een dikke sigaar. De man was minstens 80 jaar oud. Hij keek ons eens aan en…”  

Mensen en functionarissen

Waarom bewaren we die onzin voor op ons werk en bewaren we de verhalen voor thuis? Waarom veranderen we van mens in functionaris als we de drempel van het kantoor overstappen? Misschien ben ik nu te rigoureus. Dat kan. Toch weet ik zeker dat je tijdens het lezen van de eerste alinea’s al moest glimlachen en jezelf bij het lezen al in een andere omgeving zag lopen of zitten. Op kantoor, een vakantiebestemming of thuis op de bank met je partner en/of kinderen. Toch?

Het alomvattende antwoord op de “waarom-dat-zo-werkt-vraag.” weet ik niet. Niet voor niets zijn er 100.000 boeken over psychologie geschreven en niet voor niets wordt het beroep Psycholoog door duizenden mensen beoefend.

Ik weet wel dat het zonde is dat we een groot deel van onszelf thuislaten als we naar kantoor gaan. Mensen worden niet warm van procedures en processen alleen én mensen worden niet warm van ellenlange presentaties met tientallen bulletpoints. En onze klanten? Die worden niet warm van de productspecificaties. Van koude cijfers wordt niemand warm. Die worden warm van jou, van jouw verhalen, belevenissen en avonturen. Dat is hoe we verbinden. Zo zorgen we ervoor dat mensen ons vertrouwen en geloven. Al eeuwenlang. 

Authentiek

We willen verhalen horen. Verhalen die bij het onderwerp horen, verhalen die bij jou horen. Dat is hoe het bij ons werkt. Zo leren we de ander kennen en brengen we geleerde lessen en boodschappen echt over. Met logica alleen kom je er niet, je zal het moeten verpakken in emotie. Authentiek. Net als thuis!

Lees dit niet als een oproep om alle procedures en processen in de prullenbak te gooien. Nee, verre van. Het is ook geen psychologisch debat over jouw schizofrene persoonlijkheid. Nee hoor…het is niets anders dan een oproep om jezelf en je verhalen mee te nemen naar je werk. Ik heb mogen ervaren dat het je helpt succesvol te zijn en bovenal…wordt het werk een stuk leuker.

En het mooie…dan heb je ’s avonds in bed weer wat te vertellen.

“Words are how we think, stories are how we link”

Photo by Richard Jaimes on Unsplash


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Harry Slagman
Geschreven door Harry Slagman
Blogger Expert

KoosGroenewoud's Profielfoto > Schat, heb jij nog agendapunten voor onze v... | Leiderschap
KoosGroenewoud antwoordt op het onderwerp: #1703 3 maanden 1 dag geleden
Leuk verhaal. Ik zeg altijd ''Zet je managers petje en je managers masker nooit op. Het werkt niet"!

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.