person_outline

Wat doe jij als niks meer lukt? Doorbreek je impasse

vraagteken > Wat doe jij als niks meer lukt? Doorbreek je impasse | leiderschapStil in mij

Daar zit ze in haar werkkamer. Computer aan, agenda open. Ze leest haar aantekeningen door en checkt de plannen voor deze week. Ze leest de letters maar de inhoud blijft ergens hangen tussen de pagina en haar hoofd. Onrustig dwalen haar ogen af naar de inspiratiekalender van Covey en Flow Magazine. Op die laatste leest zij:

“Er is niet zoiets als ‘het goede’, het gaat er om wat goed is voor jou”.

Ze kijkt naar de datum op de kalender. Het is een spreuk van 2 weken geleden.

Ze slaakt een diepe zucht en denkt “ik loop achter, ik sta stil”.

Kom aan de slag nu. Ze recht haar schouders, gaat wat pijnlijk verzitten en opent het Word bestand. Ze leest de onsamenhangende zinnen die ze eerder heeft bedacht en wil daar een pakkend verhaal van maken. Haar handen hangen boven het toetsenbord maar er gebeurt helemaal niks. Ze heeft geen idee wat te schrijven.

“Oké, geeft niet” zijn de geruststellende woorden die rond dwalen in haar hoofd.

Snel buigt ze zich over haar agenda. Eerst maar even een paar telefoontjes plegen, dat is makkelijk zat. Ze toetst de eerste cijfers in en voelt haar handen klam worden. Snel wordt alles weggedrukt.

Met waterige ogen kijkt ze door het raam en moedeloos geeft ze op.

Na ruim twee weken niks doen en rust houden, had zij gedacht dat gewoon weer wat werk doen “het goede” zou zijn om de verveling te verdrijven.

Haar geest en lijf besloten anders.

Als het allemaal niet meer wil lukken

Ken jij dat gevoel? Dat ineens niks meer lukt. Je weet het niet meer. Er ligt wel werk maar er komt niks uit je handen. Je ben inspiratieloos, het is dof in je hoofd. Misschien ook wel gewoon stil. Je had een pad, je was met goede dingen bezig, had mooie plannen.

En dan zonder dat je het verwacht…. Ben je het kwijt.

Je wil wel maar het lukt niet.

De schrik slaat je om het hart en je denkt “dit komt nooit meer goed”.

Dat gevoel heb ik dus gehad toen ik terug liep van mijn werkkamer naar de bank (waar ik al twee weken op had gehangen).

Het enge was dat het stil bleef ook in de week er na. Ik werd bang, gefrustreerd en boos op mijzelf.

Vergeten

Na een operatie (niks ernstigs gelukkig) heb ik als enige taak om 4 tot 6 weken rustig aan te doen waarvan de eerste twee weken zoveel mogelijk alles ontzien. In de voorbereiding heb ik met mij zelf en mijn klanten afgesproken dat ik na 4 weken weer wat werk op zou pakken.

Die eerste twee weken als mijn lijf nog best onder de indruk is van die operatie ben ik goede vrienden met mijn bed en de bank. Echter richting eind tweede week voel ik mij lamlendig van het gehang. Ik word onrustig in mijn hoofd waardoor ik alle afspraken die ik met mijzelf heb gemaakt, direct vergeet.

De uitkomst daarvan heb je hierboven kunnen lezen.

Gelukkig is het goed gekomen. Je leest weer een vers blog, afspraken zijn gemaakt, mails verzonden en mooie gesprekken gevoerd.

6 tips om uit je impasse te komen

Omdat ik weet dat er heel veel mannen en vrouwen zijn die wel eens vast lopen, zich lamgeslagen voelen of gewoonweg niet weten welke kant op te moeten, deel ik graag met je wat mij heeft geholpen. Eigenlijk is het heel simpel.

1. Kom uit je hoofd

Stop met in kringetjes blijven denken en deel je angst, frustratie, onzekerheid of spanning. Praat over wat er gebeurt of dat wat niet lukt. Deel wat je moeilijk vindt. Zodra het uitgesproken is, voelt het al minder zwaar in je hoofd. Kies iemand waar jij je veilig bij voelt of iemand die je altijd al stimuleert. Deze personen zullen jou dan vast de juiste vragen stellen en support geven die je nodig hebt om uit je impasse te komen.

2. Benader jezelf alsof je tegen een goede vriend of vriendin praat

Boosheid en frustratie vergroten de blokkade. Echt …. het helpt om milder met jezelf om te gaan.

3. Stel jezelf de vraag: “wat heb ik nu nodig?”

Spreek de vraag hardop uit of schrijf het in grote letters op, dan komt hij echt binnen.

Dit is zo’n belangrijke vraag en ik stel hem regelmatig aan mijn klanten. Toch vergat ik het bij mezelf doordat ik stilletjes in mijn hoofd vast bleef zitten. Ik was midden in mijn frustratiemoment in gesprek met collega coaches via een besloten Facebookgroep en gelukkig werd mij daar die vraag gesteld en bleef hij wachten op mijn antwoord.

Met het antwoord op deze vraag, doorbreek je de stilstand en kom je met een klein stapje weer in beweging. Want ook al is het antwoord: “ik heb nu een warm bad nodig”, dan ga je weer iets doen waar jij blij, ontspannen of energiek van wordt.

4. Ga naar buiten en wandel

Maakt niet uit hoe lang maar snuif de buitenlucht op, voel de kou of de zon op je wangen. Kijk naar de omgeving en ben je bewust van de stappen die je zet. De natuur prikkelt je zintuigen. Je voelt daardoor meer en makkelijker. Wat je helpt om het contact met je lichaam en je gevoel te herstellen. Buiten verdwijnt de onrust en wordt plaats gemaakt voor nieuwe inspiratie, ideeën en oplossingen.

5. Schrijf elke dag op wat er al wel goed is gegaan

In periodes dat je vast loopt, vergeten we heel makkelijk die dingen van ons leven te zien die wel prettig waren of goed gingen. Door daar voor het slapen bij stil te staan en ze ook op te schrijven, val je met een glimlach in slaap.

6. Heb vertrouwen!

Ook deze periode gaat weer over. Het lukt jou op eigen kracht of je vindt een coach die jou er in begeleidt ;-). Maar ook jij krijgt weer nieuwe ideeën, gaat weer lekker aan het werk, realiseert plannen en vervolgt jouw pad.

Dat ik als goed geschoold en ervaren coach deze 6 tips zelf even vergeten was, komt natuurlijk door de naweeën van de narcose ;-).


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Carolijn Roelofs
Geschreven door Carolijn Roelofs
Blogger Expert


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.