person_outline

Werk. Heb jij het naar je zin?

werk > Werk. Heb jij het naar je zin? | leiderschapIn De Zaak, een magazine voor ondernemers die verder willen en elkaar verder willen helpen, lees ik de column “Ik wens je veel personeel”. De column is geschreven door Leen Zevenbergen, een zogenaamde serie-ondernemer. In de column stelt hij dat “het zo verbazingwekkend is dat zeker de meerderheid van alle werkenden in Nederland hun werk niet leuk vindt”. Naast verbazingwekkend vind ik dat schokkend!

Kapitaal

Zevenbergen vervolgd: “Wat een enorme hoeveelheid weggegooid kapitaal moet dat vertegenwoordigen.” We hebben de neiging om zaken onmiddellijk in geld uit te drukken. Onlangs had ik een deelnemer in een workshop, die mij steevast confronteerde met die andere, morele kant. Niet de kant van het fysieke, het geldelijke. Maar met de kant van de waarden.

Waarden

Samenwerking, genieten, teamgeest, voldoening. De dingen die ons feitelijk drijven; waar het echt om gaat. Dat wat ons werkelijk in beweging brengt. De impact van het ontbreken van onze waarden maakt dat – ik citeer nog maar maar eens – “de meerderheid van alle werkenden in Nederland hun werk niet leuk vindt”. En ging het alleen over het werk, dan was dat nog tot daar aan toe. Maar het gaat veel verder dan dat! 

Epidemische vormen

Maar als we kijken naar de impact ervan, neemt het 'niet leuk vinden' epidemische vormen aan. Want stel: Je partner, je vader of je moeder gaat met tegenzin naar het werk. Dat manifesteert zich al aan de ontbijttafel. Er is chagrijn. Die energie wordt zonder dat we het in de gaten hebben overgebracht op de anderen. En voor je het weet, hebben die er ook niet zo’n zin in.

Irritante lui

De kinderen nemen het bijvoorbeeld mee naar school. En als de eerste les erop zit, heeft de docent heeft helemaal gehad. Wat een irritante lui! In het eerstvolgende uur, heeft de eerste de beste leerling die ‘een verkeerde opmerking’ maakt het aan de stok met deze docent. De toon van die dag is gezet.

Energie

Ondertussen is  vader of moeder vol energie aan het werk. Want vergis je niet… de energie is er gewoon. Als we er geen zin in hebben, zetten we het om in middelmatigheid door mopperen, zuchten, steunen, etc. etc. Zeg maar, al die gedachten die maken dat het alleen maar zwaarder wordt. Onze dienst of ons product wordt in die energie opgeleverd en,  straalt het vaak ook uit. Het is van middelmatige kwaliteit.

Producten en diensten

Diezelfde vader, moeder, zoon of dochter, die er gewoon geen zin in heeft, is ook burger en consument. In die rol worden ze geconfronteerd met inferieure, middelmatige producten en diensten. Irritatie is het gevolg. In het gunstigste geval accepteren we het. Maar ‘beter nog’ is dat we klagen; bij voorkeur op social media.

Gevolgen

Op termijn heeft dit gedrag grote gevolgen. Het begint met een enkeling, maar voor we het weten vertoont een meerderheid negatief gedrag. Op school zegt de docent: “Als het in mijn klas maar okay is… de rest boeit me niet.” Ondertussen mompelt een gemeenteambtenaar achter het loket: “Benieuwd wat ik vandaag naar m’n hoofd geslingerd krijg”.  In het hockeyelftal van puperende jongens schelden teamleden elkaar uit voor rotte vis. En ga zo maar door.
De epidemie is in volle gang. We creëren onze eigen ondergang.

Leren te leiden

Vinden we het interessanter om te lijden of weten we gewoon niet hoe we kunnen (leren te) leiden? Leiderschap in deze context is de vraag stellen: Wat ga ik vandaag – Nee! Hier en nu – anders doen? Het is de realiteit erkennen, onder ogen durven te komen wat je anders wilt en oplossingen creëren. Een waarde die daarbij dient is genieten. Genieten van wat er is, ongeacht de omstandigheden; de Engelsen noemen dat joy.

Maaiveld

Het enige wat je daarvoor nog nodig hebt is het lef om je kop boven het maaiveld uit te steken en erop te vertrouwen dat ‘ie wel blijft zitten. En ja, soms is er iemand die ‘m eraf wil hakken. Geef ze de kans niet en ga door! Dàt is leiderschap. En-joy!


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Mijn krachtigste wapen als politieagent in de jaren ’80 van de vorige eeuw, was mijn communicatie. Met die les ben ik gaan werken bij een grote belangenbehartiger (NGO). Ik richtte me met project- en programmamanagement vooral op de bedrijfsvoering en werkte in HR. Daarbij ging het vaak om wezenlijke (organisatie-) veranderingen.

Wat ik heb ervaren is dat verandering vaak worden ingezet vanuit ‘wat niet goed gaat’. Voor mij is echter niet het onvermogen, disfunctioneren of bijvoorbeeld een latente houding het uitgangspunt. Juist de kracht die in mensen schuilt vormt de basis voor frisse sparringsessies, scherpe adviezen, gerichte training en coaching. De vraag is dan: Hoe doe je dat? en vervolgens Hoe doe je dat samen?

Dat is precies waar het om draait bij How Company: hoe doen je dingen anders én; 'hoe doe je dat in goed gezelschap; good Company" Als trainer en coach voor How Company werk ik in een team dat herhaaldelijk het CEDEO-keurmerk kreeg, met op alle onderdelen een ongekend hoge klanttevredenheid. En dat met klanten als CoolCat, Philips, Siemens, Jakobs Douwe Egberts, Summa College en Avans Hogeschool. Mijn talent als trainer zet ik graag in als het erom gaat mensen het beste uit zichzelf te laten halen. Individueel, in teamverband en op organisatieniveau. 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.

Ook interessant voor jou