person_outline

Weet waar je van bent, 5 tips voor bewonersgroepen

why whonot > Weet waar je van bent, 5 tips voor bewonersgroepen | leiderschapHebben we de vorige keer de samenwerking tussen overheid en inwoners aangevlogen vanuit het ambtelijk en politieke perspectief, dit keer doen we dat vanuit het bewonersperspectief. Want een effectieve samenwerking moet per slot van rekening van beide kanten komen. En er is ook nog best wat te verbeteren in de wereld van de dorpsraden, wijkverenigingen en belangengroepen. Gek genoeg treffen we juist daar niet zelden een flinke portie systeemwereld aan. Begonnen vanuit een ideaal of pragmatisch doel zijn bewoners zich gaan organiseren, hebben een structuur neergezet en die is zomaar sluipenderwijs een doel op zich gaan worden. Wat hoor je dan? Alles moet via de dorpsraad of We kunnen geen mensen meer krijgen voor ons bestuur.

Hoewel begrijpelijk helpt deze systemische manier van kijken met een vaste structuur (en vaak vast bestuur) vaak niet om je doelen als bewonersgroep te bereiken. Bereik je niet meer wat je eigenlijk wil wel met de manier waarop je het nu georganiseerd hebt? En lukt het ook keer op keer niet om nieuwe vrijwilligers te vinden voor je bestuur? Dan kan het zijn dat het tijd wordt om je oriënteren op een nieuwe vorm, samenstelling en/of werkwijze. Hoe? Ik zet vijf tips voor jullie op een rijtje, met dank aan de collega’s van Huis van Burgerkracht en Stimuland.

1.       Weet waar je van bent

Vermoedelijk een Twentse of Sallandse uitspraak, maar ik vind hem zo mooi! Omdat hij precies en kernachtig zegt waar het over gaat. Je bent misschien een dorpsraad, een wijkvereniging of plaatselijk belang, maar waar ben je vàn? Dus terug naar je basis: waarom besta je eigenlijk en wat streef je na? Waarom doe je wat je doet? En sluit wat je doet nog wel aan bij “waar je van bent”?

2.       Zorg dat de taken in balans zijn met het doel en met de mensen

Hamvraag is of ‘waar je van bent’ aansluit bij ‘wat en hoe je dat doet’. Kijk goed naar de taken en functies binnen jouw groep. Zijn ze echt nodig om je doel te bereiken? En moeten die taken per sé door 1 persoon gedaan worden, of kunnen ze ook verdeeld worden? Doen de mensen in jouw raad of vereniging vooral dingen waar ze goed in zijn, of alleen omdat het nu eenmaal moet gebeuren? Als mensen overtuigd zijn van het doel van hun werk, en kunnen bijdragen op een manier die bij hen past, ontstaat die energieke groep mensen die van aanpakken weten die jij zo graag wil. En ook houden ze het dan veel langer vol, omdat het werk niet alleen energie kost maar juist oplevert.

3.       Zorg voor diversiteit

Helaas worden bewonersgroepen nog vaak overbevolkt door mannen van boven de 50. Superfijn natuurlijk dat ze het willen doen, maar met een eenzijdige samengestelde groep is de kans kleiner dat je op energieke wijze je doelen bereikt. Behalve misschien als je doel is het dienen van de belangen van 50-plussers :) . Maar hoe bereik je ook vrouwen en jongeren? Dat heeft alles te maken met het kunnen communiceren van een helder doel (ad 1.) en het kunnen bieden van activiteiten die passen bij de levensfase en -situatie van die van vrouwen en jongeren (ad 2.).

4.       Zoek nieuwe manieren van communiceren

Het wijkkrantje of de huis-aan-huis flyer zijn niet meer de enige manier om mensen te bereiken. Ook het sec inrichten van een website met een contactformulier is dat niet. Je moet als bewonersgroep in staat zijn op meerdere manieren/multimediaal te communiceren via onder andere social media, youtube en offline op plaatsen waar je doelgroep is. Met verschillende manieren om te reageren en mee te doen. Het kunnen communiceren van een helder doel en het aanreiken van concrete en verschillende manieren voor mensen om bij te dragen zorgt voor een uitstralende werking, draagvlak in je dorp of wijk, en maakt een stevige indruk op je lokale overheid. Het werven van die vrijwilligers is vervolgens nog wel vaak een kwestie van een telefoontje of bezoekje….

5.       Werk samen met anderen in je dorp of wijk

Je bestaan als dorpsraad, wijkvereniging of belangengroep is geen doel op zich. Cru gezegd misschien, maar als het doel niet meer voorop staat, of mensen voelen zich niet meer vertegenwoordigd door jullie groep, zal je bestaansrecht verdwijnen. Een manier om een voortijdige aftocht te voorkomen, beter je doelen te bereiken en je ook door te kunnen ontwikkelen is het aangaan van (tijdelijke) partnerschappen en allianties. Die individuele bewoner die steeds met allerlei ideeën komt? Ontdek wat je voor elkaar kunt betekenen en werk samen! Dan kun je ook beter een vuist maken als je met je lokale overheid om tafel moet om dingen voor elkaar te krijgen.

Lastig? Ja, dit is allemaal niet zo simpel. Vooral niet als je het al jaren op een bepaalde manier gedaan hebt. Maar levert het veel op? Absoluut! Wij helpen regelmatig bewonersgroepen met deze heroriëntatie en het levert heel veel energie, hernieuwde passie en vooral mooie resultaten op!


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Rianca Evers-den Ouden (1978) is trainer, oud-gemeenteraadslid en projectmanager van het Huis van Burgerkracht. Door zaken terug te brengen tot de essentie, en in te zoomen op wat er echt nodig is wil zij mensen en werelden aan elkaar verbinden. Binnen het Huis van Burgerkracht gebruikt zij daarvoor met haar trainersteam maatwerktraining & coaching als tool, zodat de houding en vaardigheden van overheid en inwoners worden beïnvloed en versterkt, die nodig zijn voor het werkelijk samen sturen naar maatschappelijk resultaat!

Meer info: www.huisvanburgerkracht.nl

Hetteke's Profielfoto > Weet waar je van bent, 5 tips voor bewonersgroepen | leiderschap
Hetteke antwoordt op het onderwerp: #1637 8 maanden 2 weken geleden
Goed verhaal, Rianca. Fijn dat je het even weer simpel maakt. Volgens mij is er nog een belangrijke: hef jezelf op als je je doel hebt bereikt. Dat is een specifieke consequentie van nummer 1, maar wel een belangrijke. Ook voor de energie.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.