person_outline

Het potentieel zien. (Weconomics Dialoog deel 11)

weconomics 11 > Het potentieel zien. (Weconomics Dialoog deel 11) | leiderschapBeste Paul,

In je laatste brief (deel 10) ga je uitgebreid in op Blockchain Organiseren. Je omschrijft het als een “organisatieconcept dat vooral gaat over het organiseren van vertrouwen”. In het boek ‘Blockchain Organiseren’1 van jou en Walter Bril las ik ook de quote van Halfdan Mahler. Hoe toepasselijk.

Vertrouwen

Er zijn boeken vol geschreven over vertrouwen. Wat het is, waar je het voor nodig hebt, wat als het er niet is, etc. Rondom het organiseren van vertrouwen in transacties, waar blockchain organiseren over gaat, is zoals je aangeeft een hele vertrouwensindustrie ontstaan. Allerlei instituties om onzekerheid te reduceren, maar volgens mij ook met uitwassen die ons beperken. Denk maar aan het koste wat kost vasthouden aan een protocol en daardoor de mens niet meer zien (de term ‘protokolder’ hoor ik steeds vaker). Als je niet in het protocol past lijk je niet te bestaan. Of de uit de kluiten gewassen keurmerkenindustrie met hun lintjes, vinkjes en andere medailles. Maar inderdaad, wantrouwen creëert werkgelegenheid.

Gevangen

weconomics 11 sacred economics > Het potentieel zien. (Weconomics Dialoog deel 11) | leiderschapWe lijken gevangen in verschillende systemen en overtuigingen. Zo vertel je in de vorige Weconomics Dialoog ook over de trustparadox en het streven naar volledige werkgelegenheid. Ook het denken in schaarste is zo’n beperkend systeem. Laatste stuitte ik op de term ‘sacred economy’. Charles Eisenstein legt uit dat we geld creëeren als een schuld met rente: Elke keer dat een bank geld creëert, zit er een schuld aan gekoppeld. Die schuld is door de rente altijd groter dan de som geld. Wat ervoor zorgt dat mensen met elkaar strijden om geld, waarvan er nooit genoeg is. Voor een meer diepgaande uitleg hierover verwijs ik graag naar een korte film2 van Eisenstein zelf. Daar gaat hij overigens ook in op groei als essentiele component van ons monetaire systeem, waardoor we in ditzelfde systeem dus vastlopen.

Het Dikke Ik

Hoe dan ook we lijken door allerlei systemen en hun onderliggende aannames en overtuigingen gevangen te worden gehouden. En de prikkels van deze systemen leiden tot het grote individualisme, ik-ik-ik. We zitten in een strijd, waarin we onderling concurrenten zijn, waar bedrijven concurrenten zijn, waar ideeën concurrenten zijn, etc. Allemaal bang om te verliezen. Als je ooit de kans hebt om te zien wat we hebben gezaaid en nu oogsten is het deze periode in de nieuwe geschiedenis wel. En weet je, in een strijd kan maar één winaar zijn, maar vele verliezers. Aan de andere kant, om te strijden heb je minimaal twee partijen nodig. Wat als je de keuze maakt niet mee te doen?

Uit de strijd stappen

Hoe stap je eigenlijk uit een strijd? In één keer heel abrupt, of met kleine stapjes? Waar moet je dan beginnen? Tot hoever heb je jezelf verenigd met deze strijd? En waarom zitten we in een strijd? De strijd waar we inzitten lijkt in alle hoeken en lagen te zitten, van klein naar groot. En waar zijn de voorbeelden van verbinding, waar strijd niet nodig is, de inspiraties? Mischien moeten we eerst leren zien dat we überhaupt in een strijd zitten. Volgens mij zijn er meer dan genoeg voorbeelden om ons heen. Klein en groot. Aan onze kinderen wordt op school al strijd geleerd door bijvoorbeeld het periodieke testen. Mijn dochter heeft zich lang dom gevoeld, terwijl ze een geweldige VMBO-leerling is. Zoonlief ziet nu dat selectie-voetbal ook niet alles is, maar oh wat vindt de club deze teams belangrijk. En als je ziek bent kom je als vanzelf in allerlei arena’s terecht: vechten tegen je ziekte, strijden met het zorvergoedingenstelsel, eigen bijdrage, werkgevers die je niet meer willen, hypotheken die niet worden verstrekt, etc. En dan heb ik het nog niet over oorlogvoering en de klimaat/vluchtelingen crisis.
Strijd en onzekerheid, we worden erdoor omgeven.

Dualiteit

weconomics 11 yingyang > Het potentieel zien. (Weconomics Dialoog deel 11) | leiderschapMaar waar strijd is is ook vrede, toch? Waar haat is is liefde. Waar groot is is klein? Het één kan niet zonder het andere bestaan toch? Dus waar wantrouwen is moet ook vertrouwen zijn. En blockchain kan dus dat vertrouwen organiseren zonder de immense onzekerheidsindustrie? Ik ben voor!
Begint vertrouwen niet gewoon bij ieder mens zelf? Is blockchain organiseren niet enkel een prachtige ‘amplifier’ van vertrouwen? En, hoe belangrijk is het dat degene die de software programmeert en ontwerpt zelf gelooft in vertrouwen? Over dat laatste ben ik nog niet uit. Misschien kun je me helpen Paul.

In den beginne

Software moet onder andere ontworpen en geschreven worden. Ik heb zelf enkele jaren in de software industrie gewerkt, en als consultant die de gemaakte software moest implementeren bij en uitleggen aan de klant, heb ik toch wat vragen. Misschien zijn de tijden veranderd, maar de software die ik onder ogen kreeg had geregeld kenmerken van ‘het is geprogrammeerd met oogkleppen op, vanuit eigen beeld van de werkelijkheid, met weinig oog voor de praktijk waar die moet draaien’. Ook als tester van de software heb ik vaak genoeg realistische situaties kunnen bedenken die de software niet kon verwerken omdat ze in het hoofd van de schrijver niet voorkwamen.
In hoeverre is het blockchain software ontwikkeltraject gevoelig voor het mensbeeld van de makers? Ik heb werkelijk geen idee. “Please, enlighten me, Paul!”.weconomics 11 requirements > Het potentieel zien. (Weconomics Dialoog deel 11) | leiderschap

Het potentieel

Ik zie ook het machtige en prachtige potentieel van blockchain organiseren. Je benoemt het ook in de vorige dialoog, zoals het detecteren en herkennen van ‘fake news’. Wow! Ik heb laatst nog BNR Nieuwsradio op jullie nieuwe boek (Blockchain Organiseren – Wakter Bril en Paul Bessems) geattendeerd, want ik hoorde alleen maar sprekers/deskundigen die geen oplossing wisten, terwijl die er dus wel is. Onlangs zag ik blockchain toegepast in de vorm van decentrale religie3. Hoe gaaf is dat! Transparantie lijkt een simpele term, maar is zo groot en zo welkom. Leer de mogelijkheden zien, gebruik je verbeeldingskracht in gedachten, woorden en daden, dat zijn mooie eerste stappen om uit de strijd te stappen lijkt me.

Tot de volgende dialoog!
Groet, Vivienne

1) Zie link: https://www.managementboek.nl/boek/9789463426572/blockchain-organiseren-paul-bessems

2) Charles Eisenstein over ‘sacred economy’ (Engels): https://youtu.be/8y2q5C5xn2M

3) Decentrale religie en blockchain: https://lotos.network/

Alle gepubliceerde Weconomics Dialogen zijn hier te vinden


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.