Algemeen
Appreciative Inquiry (AI) is een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat. AI verlegt de focus van problemen naar perspectief en van ontkennen, klagen en kritiek geven naar verantwoordelijkheid nemen, eigenaarschap en samenwerken. Dit levert de creativiteit, betrokkenheid, acties en initiatieven op die nodig zijn om veranderingen succesvol te realiseren.

Moe? Veranderen geeft energie!
De wereld wordt steeds sneller en we zijn virtueel dichterbij elkaar dan ooit. Onder invloed van elkaar, en zeker ook onder invloed van laagconjunctuur, is het zaak bedrijfsprocessen zodanig aan te passen dat we kunnen blijven concurreren; gemeenplaatsen inmiddels.
Veranderingen dus. Veel bedrijven menen dat het veranderen van toestand A naar toestand B een project is. De meetbare zaken worden gekwantificeerd. Aan het eind van het project blijkt dat toestand B niet haalbaar is, toestand C eigenlijk wenselijker was en, omdat er voorbijgegaan is aan menselijke aspecten, er grote weerstand is gegroeid bij het personeel.

Anders Veranderen (volgens Thijs Homan)
De volgende prachttekst (ook te vinden op de site van de NSvP; de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek: 'Anders veranderen volgens Thijs Homan') van Aukje Nauta, Cristel van de Ven en Guurtje van Sloten wil ik jullie niet onthouden en graag verder verspreiden. Zelf woonde ik nog niet zo lang geleden ook een zelfde college van Thijs bij en de samenvatting en interpretatie daarvan zijn voortreffelijk verwoord door de bovengenoemde dames.
"Niet van tevoren plannen maken en strategieën bedenken, maar accepteren dat dingen simpelweg ontstaan en je er hooguit achteraf chocola van kunt maken: dat is de boodschap van Thijs Homan, hoogleraar Implementation and Change Management aan de Open Universiteit. In zijn lezing start hij met de boodschap dat Stichting Korrelatie na afloop klaarstaat om de toehoorders op te vangen. En inderdaad: Thijs’ lezing brengt ons behoorlijk in de war.

Veranderen in de zorg: Waarom ‘Large Scale Interventions’ (LSI) en zelfsturende teams goed samengaan
In reactie op de blogs over zelfsturing en zelforganisatie deel ik graag dit inspiratieblog, gelezen op de website van Kessels & Smit, The Learning Company, dat ook duidelijk maakt hoe groot de rol van dialoog kan zijn binnen deze organisatieontwikkelingen. Joop Boukes
---
In het huidige zorglandschap vallen woorden als zelfsturing en zelforganisatie regelmatig. In veel zorgorganisaties wordt in toenemende mate, veelal vanuit de gedachte de kosten terug te brengen, met minder managers gewerkt. Dat betekent dat teams er meer ‘regeltaken’ bij krijgen.
In onze optiek heeft deze ontwikkeling twee vaders; ten eerste de herverdeling van verantwoordelijkheden in de zorg van nationaal naar gemeentelijk niveau (Awbz, WMO). Deze herverdeling maakt de toekomst van zorginstellingen onzeker en versnipperd. Onzeker omdat je als zorgbestuurder niet weet welke productie(gelden) jouw kant op komen. Versnipperd omdat elke gemeente op een andere manier vorm kan geven aan deze verantwoordelijkheid en de praktijk leert dat zorgorganisaties in meerdere gemeenten actief zijn.

Niet 'wat', maar 'dat' is de oplossing
Een van de dingen waar ik geen rust in kan vinden, en me dus niet in kan be-rusten, is de ellende die mensen elkaar bewust en onbewust aandoen: in organisaties, in conflicten, in discussies, in oorlogen.
Tijdens de opleiding Servant Leadership heb ik voor mijn eindpresentatie getracht hier woorden en beelden aan te geven. Graag wil ik dat hier ook delen, mede getriggered door wat er nu weer allemaal gebeurd in de Oekraïne, maar ook ingegeven door de berichtgeving over 'Islamitisering', 'Homo-haat', nou ja, zet het 8 uur journaal maar op: voorbeelden genoeg.

Nieuw leiderschap is oog hebben voor de samenhang der dingen
In mijn werken met dialoog ga ik er van uit dat de verbinding die mensen vaak zoeken er al is, maar dat deze verbinding (omdat hij weinig of niet gebruikt wordt) niet zichtbaar (merkbaar) is. Dat geldt helaas ook vaak voor de verbinding tussen primair proces en management. In mijn link-verzameling had ik dit artikel nog dat hier mooi op aansluit en ook mooi aangeeft hoe in de samenhang der dingen een werkelijkheid verschijnt die toevoegt.