Antwoord: Eén vraag waarmee je van klagende medewerkers positieve aanjagers maakt

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren deze stap overslaan.

Uw e-mailadres wordt nooit getoond op de site.
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

  • ruud
7 jaren 9 maanden geleden

Hoi Frits,

Wat een goede toevoeging! Zoals ik in het blog ook al aangaf: ik ga me pas echt zorgen maken als het klagen stopt :)
Je hebt als leidinggevende de 'plicht' om iedere klacht te onderzoeken: wil je aanpakken of wil je accepteren.

Jij beschrijft een mooi voorbeeld van het onderzoek richting aanpakken: Top!

Dank je wel voor je uitgebreide reactie (gevolgd door een diepe buiging :))!
met inspirerende groet,
Ruud.

  • Frits van Wezel
7 jaren 9 maanden geleden

Klagers, zeikerd en zeurkousen hebben in elke organisatie en elke organisatieverandering een bijzonder belangrijke rol Deze groep maakt namelijk heel duidelijk zichtbaar wat er verloren dreigt te gaan of wat er in een verandering losgelaten moet worden. Als je wilt dat zaken vooruit gaan is negeren en afkeuren van klagen naar mijn mening niet de oplossing. Wat wél werkt is om de klagers actief te bevragen op wat zij in beeld willen brengen. Hoe meer je hun geluid negeert, des te meer en des te luider gaan ze klagen: het is effectiever om te hen te erkennen in dat ze het verlies dat de organisatie moet nemen om te veranderen zichtbaar maken.
JIJ : "Je vindt het afschuwelijk dat we na al die jaren écht gaan stoppen met ...... "
Medewerker "Ja, dat is vreselijk",
JIJ: "...terwijl die ..... ons al zo enorm veel gebracht heeft en ons bedrijf tot marktleider (oid) gemaakt?" Medewerker: "Ja dat is echt verschrikkelijk, we laten echt iets heel achter wat altijd zo belangrijk voor ons was?
JIJ: "Ja, dat is een groot verlies".
Medewerker "Ja" (gevolgd door diepe zucht)
JIJ; "Ik zie en hoor dat je het verlies enorm vindt én we gaan er echt mee stoppen".
De klagers geven je de kans om voor het front der troepen het oude los te laten, onder dankzegging én om een punt te zetten. Prachtig toch?!

  • ruud
7 jaren 11 maanden geleden

Dank je wel Frederik en wat fijn dat je dit deelt, daar doen we het dan uiteindelijk toch weer voor!
Ben uiteraard benieuwd wat het 'interessant' aspect is en hoe jij met klagers / klagen omgaat?

  • twitter
  • ruud
7 jaren 11 maanden geleden

klagenopkantoorKrijg jij ook weleens klagers aan je bureau? Ben je bang om met geklaag overladen te worden bij de koffie automaat?

Ben je opzoek naar handvatten hoe hier beter mee om te gaan, om het geklaag om te buigen naar actie en positieve energie?

Lees dan vooral verder: het is eenvoudiger dan je denkt.

Lees verder...