Topics met betrekking tot 'Organisaties Leiden'...
Geboorte van innovatie
- Vivienne van Leuken
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 38
- Ontvangen bedankjes 1
11 jaren 6 maanden geleden #1047
door Vivienne van Leuken
Geboorte van innovatie werd gestart door Vivienne van Leuken
"The world is made of Circles, and we think in straight Lines." - Peter Senge
Soms dan komen verschillende brokjes aan informatie en kennis samen, en dan onstaat er iets nieuws. Innovatie noemen we dat. Laatst gebeurde dat weer eens.
Zorgketen
In een document over geïntegreerde geboortezorg kwam ik het begrip zorgketen weer tegen. Het woord keten impliceert per definitie een aaneenschakeling van stappen die elkaar logischerwijs opvolgen. Een keten kan een lang recht stuk zijn, maar het kan ook zijn dat begin en eind bijelkaar komen (een ketting). Hoe dan ook impliceert het 'onderdelen die achtereenvolgens aan elkaar zijn geschakeld'.
- maboeboe
-
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 10
- Ontvangen bedankjes 2
11 jaren 6 maanden geleden #1051
door maboeboe
Beantwoord door maboeboe in topic Geboorte van innovatie
Beste Vivienne,
Helder artikel en herkenbaar, ook in de ouderenzorg. Kwesties die nodig moeten worden aangepakt, blijven liggen omdat niemand er zijn handen aan wil branden. Verantwoordelijkheid wordt vaak door- en afgeschoven. Niet altijd en door iedereen. Maar te vaak om als incident te kunnen worden afgedaan. We zijn niet gewend de kat de bel aan te binden. Lastige gesprekken vermijden we het liefst. Toch moeten ze worden gevoerd. Behandelaars, algemeen begeleiders en management moeten elkaar voortdurend aanspreken op hoe zij hun werk doen. Niet om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar om het gesprek te openen over hoe het anders, slimmer of efficiënter kan. Aangeven wat onmogelijk is, maar ook meedenken over hoe het dan wel kan. Melden wanneer het ergens niet goed gaat. Niet om te klagen of verantwoordelijkheid naar een ander door te schuiven, maar vanuit loyaliteit aan de klanten en aan elkaar.
Het systeem zal moeilijk te veranderen zijn. Maar de cultuur hebben we wel degelijk zelf in de hand. Door elkaar vanuit die open houding voortdurend aan te spreken en te bevragen. Met respect voor de positie en deskundigheid van de ander en in de wetenschap dat iedere opmerking en iedere vraag voortkomt uit betrokkenheid met onze klanten. Dat voelt vaak ongemakkelijk, maar het alternatief is nog ongemakkelijker.
Helder artikel en herkenbaar, ook in de ouderenzorg. Kwesties die nodig moeten worden aangepakt, blijven liggen omdat niemand er zijn handen aan wil branden. Verantwoordelijkheid wordt vaak door- en afgeschoven. Niet altijd en door iedereen. Maar te vaak om als incident te kunnen worden afgedaan. We zijn niet gewend de kat de bel aan te binden. Lastige gesprekken vermijden we het liefst. Toch moeten ze worden gevoerd. Behandelaars, algemeen begeleiders en management moeten elkaar voortdurend aanspreken op hoe zij hun werk doen. Niet om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar om het gesprek te openen over hoe het anders, slimmer of efficiënter kan. Aangeven wat onmogelijk is, maar ook meedenken over hoe het dan wel kan. Melden wanneer het ergens niet goed gaat. Niet om te klagen of verantwoordelijkheid naar een ander door te schuiven, maar vanuit loyaliteit aan de klanten en aan elkaar.
Het systeem zal moeilijk te veranderen zijn. Maar de cultuur hebben we wel degelijk zelf in de hand. Door elkaar vanuit die open houding voortdurend aan te spreken en te bevragen. Met respect voor de positie en deskundigheid van de ander en in de wetenschap dat iedere opmerking en iedere vraag voortkomt uit betrokkenheid met onze klanten. Dat voelt vaak ongemakkelijk, maar het alternatief is nog ongemakkelijker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vivienne van Leuken
- Vivienne van Leuken
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 38
- Ontvangen bedankjes 1
11 jaren 6 maanden geleden #1052
door Vivienne van Leuken
Beantwoord door Vivienne van Leuken in topic Geboorte van innovatie
Wat helpt in deze discussies is het daadwerkelijk integreren van het patiëntenperspectief. Dus, de patiënt aan tafel bij deze gesprekken, en aan tafel houden. Met de patiënt aan tafel nemen stakeholders veel gemakkelijker hun verantwoordelijkheid naar zichzelf en naar elkaar.