Lean en Leiderschap

Help, het alarm gaat af!
Wanneer een alarm afgaat komt iedereen snel in actie. Of het nu een brandalarm is, of een signaal dat je je autogordel niet om hebt. Het zorgt voor veiligheid in je proces. Hoe vaak gaat het alarm af in onze dienstverlenende processen? Wie komt er dan in actie?
Heel vaak weten we niet dat het fout is gegaan in het proces. Achteraf horen we het soms door middel van een klacht, maar dan is het kwaad al geschied. Hoe kun je nu een alarm in je processen af laten gaan die ook nog eens dwingen tot een actie?

Welke verbeterrichting kies je?
Wanneer je ’s ochtends naar je werk rijdt zul je jezelf zelden de vraag stellen ‘Moet ik links of rechts?’ Je stapt in de auto en je weet welke kant je op gaat wanneer je jouw straat uitrijdt, want je weet waar je woont en waar je werkplek is. Hoe moeilijk is deze vraag te beantwoorden wanneer je in je organisatie aan het verbeteren bent?! Weet je de richting? Weet je eigenlijk wel waar je op dit moment bevindt?