Schrijf je in voor onze (niet zo) wekelijkse nieuwsbrief en mis niets meer!

Platform Lerende Leiders.nl
  • Home
  • Blog overzichtToggle Dropdown
    Onze bloggers
  • Mee doen?Toggle Dropdown
    Ook bloggen?Blogger Abonnementen
  • Community
  • Contact

Luisteren

Een dienend leider verstaat de kunst van het luisteren. Dat is een kunst die lang niet iedereen verstaat. Vaak luisteren we vooringenomen. Denken we al te weten wat iemand wil zeggen. Of we staan te popelen om ons eigen antwoord te geven. Werkelijk naar mensen luisteren is iets anders. Dat vraagt interesse, openheid, concentratie en inlevingsvermogen. Daarnaast is het ook belangrijk om te luisteren naar wat mensen niet zeggen en de intentie achter de woorden te begrijpen.

Luister met hart en verstand

Author: Guido de Valk
Geschreven door: Guido de Valk Gepubliceerd: 12 december 2020
Categorie: Luisteren
Evergreen BlogHits: 10890Leestijd: 03:07

Delen op Social Media

Toot
Deel
Deel
Deel
Plaats
Plaats
WhatsApp
E-mail
Kopieer

luiste3

Triodos bank heeft een prachtige slogan. "Volg je hart, gebruik je hoofd". Ik vind deze slogan erg mooi, vooral omdat het prima aangeeft dat wij beide moeten gebruiken en ons niet vast moeten pinnen op één onderdeel. Nee, juist dienen wij beide te gebruiken. Bijvoorbeeld als het gaat om luisteren. Ik ben mij vaak bewust dat er op verschillende manier geluisterd wordt. Een onderverdeling die ik in dit artikel ga bespreken is dat je kunt luisteren met je hoofd of met je hart. In dit artikel wil ik op de beide manieren in gaan en hoe je met deze twee manieren effectief om kan gaan.

Lees meer …

Een prachtig gedicht dat ik graag wil delen

Author: Bianca den Outer
Geschreven door: Bianca den Outer Gepubliceerd: 25 november 2014
Categorie: Luisteren
Evergreen BlogHits: 34277Leestijd: 00:50

Delen op Social Media

Toot
Deel
Deel
Deel
Plaats
Plaats
WhatsApp 1Aantal keer gedeeld op Whatsapp
1Aantal keer gedeeld op Whatsapp
E-mail
Kopieer

Als ik je vraag naar mij te luisteren en
jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren en
jij begint mij te vertellen, waarom ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren, en
jij denkt dat jij iets moet doen om mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek, hoe vreemd dat ook mag lijken.

Als ik je vraag naar mij te luisteren en
ik zie je ogen afdwalen en je wilt alsmaar inbreken in wat ik zeg en voel,
dan voel ik me gepasseerd en ben er eigenlijk niet voor jou.

Dus alsjeblieft, luister alleen naar me en
probeer me te begrijpen.
Wees even maar een droge spons en
slurp op wat je hoort en ziet!

En als je wilt praten wacht dan even en
ik beloof je dat ik op mijn beurt
naar jou zal luisteren.

door: Leo Buscaglia

Luisteren

Author: Daan Fousert
Geschreven door: Daan Fousert Gepubliceerd: 25 november 2014
Categorie: Luisteren
Evergreen BlogHits: 30043Leestijd: 03:14

Delen op Social Media

Toot
Deel
Deel
Deel
Plaats
Plaats
WhatsApp
E-mail
Kopieer

listen-hear

Het valt me op dat mensen moeite hebben om naar elkaar te luisteren. En met luisteren bedoel ik niet alleen het registreren van geluid dat uit de mond van een ander komt, want dat doen we allemaal. Met luisteren bedoel ik het, zonder enig oordeel en met een oprechte intentie, proberen vast te leggen wat de ander je probeert te vertellen.
Meestal luisteren we vanuit een reactiestand: we zijn al bezig ons antwoord, onze reactie te formuleren, nog voordat de ander is uitgesproken. Dat is luisteren met een dubieus niveau aan integriteit. Iemand die integer luistert zal er namelijk altijd naar streven te willen begrijpen wat de ander feitelijk zegt of wil zeggen.

Lees meer …

De magie van stilte

Author: Bianca den Outer
Geschreven door: Bianca den Outer Gepubliceerd: 25 november 2014
Categorie: Luisteren
Evergreen BlogHits: 16644Leestijd: 02:01

Delen op Social Media

Toot
Deel
Deel
Deel
Plaats
Plaats
WhatsApp
E-mail
Kopieer

silence-speaks

Dagelijks voer ik heel wat gesprekken. Met opdrachtgevers, collega’s, medewerkers. Gesprekken die vaak “moeten” leiden tot een bepaalde uitkomst; er moet iets georganiseerd worden, besproken worden, geevalueerd of een probleem of conflict opgelost. Ik vind het heerlijk; de dynamiek van de dag, het snelle schakelen en mensen en mezelf in beweging zetten, levert mij veel energie op.

Lees meer …

  • 1
  • 2
  • Over
  • Privacy Policy
  • Algemene Voorwaarden
  • Ook bloggen?
  • Blogger Abonnementen
  • Sitemap
Feed Entries

Creative Commons [by-nc-sa] | 2010 - 2025 Platform Lerende Leiders.nl

Login
  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Registreer