Bespiegeling over “Business Blooper of briljante strategie, Old Skool versus NEW leaderschip". Over #AkzoNobel, #KLM, #XS4ALL, #Bayer en #Monsanto.

Ondergetekende moest n.a.v. de beslissing van AkzoNobel om te stoppen met hun “Purpose” Project denken aan het boek “Business Bloopers” van @Frans Reichhardt samen met Ed & Thijs van Eunen.

In hun boek staan 175 pijnlijke bedrijfsuitglijders en miljoenen verslindende marketing missers waaronder #GoogleGlass, #Hyves, #Fyra en #Kermit.

Ik vraag mij af of #AkzoNobel, #KLM, #XS4ALL, #Bayer en #Monsanto in dit boek thuis horen of dat er sprake is van een briljante strategie bij deze bedrijven, die recent veel in het nieuws zijn. Ondergetekende beperkt zich nu tot #AkzoNobel, met dank aan Kees Klomp (Purpose Economy, Purposeful Entrepreneurship). Die schreef op LinkedIn

“Voor AkzoNobel heeft de Purpose-hype wel weer lang genoeg geduurd. Al dat maatschappelijke gedoe is allemaal leuk en goed voor de PR, maar er moet natuurlijk wél gewoon meer winst worden gemaakt...”

Akzo wilde sloppenwijken leefbaar maken, maar nu niet meer

Ik heb met aan verbijstering grenzende verbazing dit #AKZO bericht gelezen en weet 3 dingen zeker.

  1. Dit was nooit gebeurd als Tex Gunning nog in de board zat.
  2. Ook niet als men zich had verdiept in het het Handvest NIEUW leiderschap.
  3. Veel high potentials werken liever voor #DSM of #UNILEVER.

Lees hier waarom s.v.p.

https://www.slideshare.net/mobile/KoosGroenewoud/triologievoorslideshare

https://www.bc1.nl/zelfsturing-nieuwe-economie-nieuwe-business-modelle/

We denken nog veel te veel over "wereldverbeteraars", "soft", etc. We moeten het kleiner houden. Als je hier niet mee aan de slag gaat, dan komt er een moment, dat je met lege handen staat, omdat je geen talenten, high potentials en "gewone" vakmensen kunt krijgen EN houden! Bij slimme bedrijven staan de sollicitanten op de stoep te trappelen en zijn klanten, opdrachtgevers, patiënten, klanten, gasten ontzettend tevreden en worden ambassadeur.

MUST READS

Vooraf: Klachten en feed-back zijn kadootjes, lees dus eerst:

tegenspraakduurzaamheid in de boardroomechte winstbankieren voor een beter wereld 

https://www.youngbilderbergconferentie.nl/handvest-nieuw-leiderschap.php

https://www.slideshare.net/KoosGroenewoud/charter-for-new-leadership-eng

MOOI VOORBEELD

https://www.managementpro.nl/gastcolumns/social-impact-maken-werkt/

 

Ik wens u veel leesplezier en inspiratie!


Interessant blog? Like it op Facebook, Plaats het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Delen op Social Media

Koos Groenewoud antwoordt op het onderwerp:
6 jaren 6 maanden geleden
Actueel artikel van Peter de Waard (de Volkskrant) “Is de overname van Monsanto door Bayer de moeder van alle fusiefiasco’s?

tinyurl.com/y4qfry5r


 Dit is een "mooi" voorbeeld als het gaat om het bankroet van #shareholdersvalue. Het allerergste is het gegeven dat Bayer op de Access to medicine index niet in de top 5 staat.

accesstomedicinefoundation.org/access-to...e-index/2018-ranking

Karma en "eigen schuld, dikke bult" voor de aandeelhouders. Tegenwoordig gaat het om #stakeholders. Op 27 april 2019 was er al (Bron de Telegraaf) 35.000.000.000 euro marktwaarde verdampt. Hoogste koers 104. Nu 55. Kost om te beginnen aan 12.000 medewerkers hun baan.

Ook actueel nog meer geld de mist in...2.600.000.000.000 US$

www.fluxenergie.nl/forse-groei-desinvest...-dollar/?gdpr=accept

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...