Boekenclub

Ben Tiggelaar (BigBen#2). MBA in één dag - Managementclassics II
Ik had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar (BIG Ben#2) ging in op “Sense of urgency” van John Kotter en gaf het volgende prachtige voorbeeld hoe die te creëren: De C.E.O van Samsung was erg ontevreden over de kwaliteit van de producten en heeft op enig moment 2000 medewerk(st)ers voorzien van een hoofdband met de tekst “Kwaliteit voor alles”. Deze mensen moesten toezien hoe 150.000 producten (niet geproduceerd door een concurrent…) kapot werden geslagen. Vervolgens werd het geheel in de brand gestoken en werden de resten met bulldozers bij elkaar geschoven. Ja, als je het hebt over “Sence of urgency”…

Zelfsturing of samensturing
Zelforganisatie en clientoriënterend werken zijn populaire alternatieven voor de starre wereld van sturing, hiërarchie, protocollen, externe eisen en bureaucratisering. Toch blijken leiders die er in de praktijk mee werken tegen de paradox aan te lopen van leidinggeven versus zelfsturing. Zij voelen de spanning tussen vertrouwen en loslaten en het kunnen blijven bewaken van kwaliteit en productiviteit.

Recensie: "Zakendoen in de nieuwe economie" van Marga Hoek
Zakendoen in de nieuwe economie. Het boek KLOPT!
Ten behoeve van met Magazine van Managementboek.nl schreef ik onderstaande recensie, waarbij ik mij moest beperken tot 150 woorden.
“Practice what you preach”. Het eerste voorbeeld staat op pagina 6. Geen copyright, maar right to copy. Er volgen meer inspirerende voorbeelden. Het feit dat – naast de bijdragen van (top)bestuurders, wetenschappers, studenten & leerlingen - bijna 100 professionals middels crowdsourcing een bijdrage aan het boek hebben geleverd is ook een mooi voorbeeld. Dat deed me overigens denken aan O.C.F.2.0 van Jan Jonker. Alleen al door het hoofdstuk (“venster”) leiderschap, de noten en de boekenlijst is dit boek zijn prijs meer dan waard. De tools, facts & figures, voorbeelden en inspiraties die je aangereikt krijgt zijn eigenlijk onbetaalbaar. Ik vond het boek “feest der (h)erkenning”. Het klopt. Het “leven” van het boek kan het verschil maken voor de toekomst van je bedrijf en/of organisatie en ook voor je eigen toekomst en die van je kinderen. Zakendoen in de nieuwe economie is een MUST READ voor bestuurders en managers in ALLE sectoren. Cijfer: 9

Recensie: "Het Leiderschapsalfabet" - De uitdagingen van het moderne leiderschap
Leiderschap van A tot Z
Er staat er weer één bij in mijn boekenkast. Naast het talent- en sollicitatiealfabet is nu ook het leiderschapsalfabet uitgebracht. Dit maal door Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Hans Kwakman, Mirjam Besseling en Marco Buschmann geschreven. 26 hoofdstukken waarin allerlei facetten van leiderschap aan de orde worden gesteld. Door middel van verschillende schrijfstijlen en perspectieven is het een inspirerend boek om te lezen wanneer je in de breedste zin van het woord meer wilt weten over leiderschap en daarbij is het boek onderdeel van een origineel concept dat ongetwijfeld goed aanslaat in de markt.

Recensie: "Authentieke leiders. Echte leiders" van Koos Groenewoud en Sylvia Main
De tijd van leiders die het klappen van de zweep hanteren bij ongehoorzaamheid is voorbij. In ieder geval formeel. Te vaak zien we nog 'bullying' praktijken op de werkvloer. De zweep is weg, maar verbaal geweld en pesterijen zijn nog te vaak onderwerp van een lijdend persoon.
Het bewustzijn dat een hiërarchisch leider voor de groep een aansturing van weleer is, groeit echter. Co-creatie, gezamenlijke verantwoordelijkheden, vliegen in V-formatie met een wisselende leider, en leidinggeven tússen de mensen zien we in allerlei vormen terug; Appreciative Inquiry, storytelling, in de klas en vooral in het begrip 'Servant Leadership.'

Recensie "The Connected Leader" van Emmanuel Gobillot
Volgens managementgoeroe Emmanuel Gobillot is het verbinden van organisatie, medewerkers en klanten de belangrijkste rol van de leider. Over het leggen van deze verbindingen heeft Gobillot een bestseller geschreven: The Connected Leader. Ook als communicatieprofessional leg je verbindingen tussen de directie en de werkvloer en stimuleer je het voeren van de dialoog in je organisatie. En je legt verbindingen tussen de organisatie en haar klanten en medewerkers. Hiermee ondersteun je het management in jouw organisatie. Daarom is het gedachtegoed van managementconsultant Emmanuel Gobillot interessant.