Boekenclub
Recensie "Échte winst - De purpose economie" van Petra Hoogerwerf
Vooraf: Dit boek zou een bestseller moeten worden en hoort thuis op de short-list van “managementboek van het jaar” en zou op de boekenlijst van MBO, HBO en Academisch onderwijs moeten staan.
Voordat ik ‘ECHTE winst’ geschreven door Petra Hoogerwerf, ontving was ik aan de slag met het boek ‘Anders vasthouden’ van Wouter Hart. Twee TOPboeken. Gedurende dit scannen, lezen en recenseren heb ik het besluit genomen om (na meer dan 75 recensies) – in principe- te stoppen met recenseren. Daaraan liggen 2 zaken ten grondslag.
1. Ik kom niet toe aan mijn eigen bundel ‘bespaar 300 mensuren’
2. Het hoge niveau en de actualiteit van beide boeken. Ik bedacht "The best way to remain a winner is to win once and never play again…."
Ik vind dat het boek in aanmerking zou moeten komen voor “Managementboek van het jaar”. En bovendien verplicht op de boekenlijst van MBO, HBO en Academisch onderwijs zou moeten staan.
Recensie "Het innovatiedoolhof" van Gijs van Wulfen
Gijs wenste mij op 2 april veel inspiratie toe. Mooi en attent. Ik heb het boek al even in huis en heb het natuurlijk - terwijl ik bezig was met de recensie van een ander topboek (Veranderen van maatschappelijke organisaties van Jaap Boonstra) - wel even gescand…
Ik zou een superkorte recensie kunnen schrijven:
Koop dit boek! Het klopt, is actueel, zet aan tot denken en is alleen al door het hoofdstuk “Ben jij een innovatieleider” zijn geld waard.
Hier de ‘echte’ recensie….
Recensie "Leiderschap in de praktijk" van Jeroen Schuiten
Ondergetekende las een aantal interviews van Jeroen Schuiten in Het Parool. Mooie en leerzame serie, reden om contact op te nemen met Schuiten. Ik vond namelijk dat de interviews een mooie basis vormden voor een bundel. Men speelde bij Het Parool ook met die gedachte, dus twee zielen, één gedachte. Synchroniciteit of ‘toeval’? Hoe dan ook: het boek is er.
Recensie “Service excellence” van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
In a nutshell: een 10, dus van harte aanbevolen!
Op 26 april 2017 ontving ik van mijn goede vriend Andreas de Wit, Senior Manager Procurement & Facilities @A.ON onderstaand bericht:
"Beste Koos,
Ik lees net onderstaande pijlers en moest meteen aan je denken
Pijler 3 had je al in je genen toen ik je in 2006 leerde kennen. De laatste jaren promoot je pijler nummer 7 en zoals je ziet werpt het zijn vruchten af;-)"
10 pijlers van een service excellence model
Recensie: "Veranderen van maatschappelijke organisaties" van Jaap Boonstra
Veranderen is mensenwerk, dus het maakt niet uit in welke sector je dat doet. Of juist wel...
Zelf was ik lang van mening dat het niet uitmaakt in welke sector je veranderingen of verbeteringen wilt realiseren. Het gaat immers over mensen. Ik stoelde mijn mening op het werken bij en voor de rechtsopvolger van de Nederlandse Zorg Federatie (Spectra Facility) en – via Procore - het grootste district van Rijkswaterstaat in Rotterdam.
Recent recenseerde ik “Poleposition”: Over de wijze waarop de gemeente Hollands Kroon hun burgertevredenheid verhoogde naar 8.7. Verder recenseerde ik “De nieuwe route” van Anke Siegers over veranderingen in relatie tot burgerparticipatie. Terugkijkend naar mijn werkervaringen en door het lezen van de boeken van Siegers en Boonstra kom ik tot de conclusie dat maatschappelijke organisaties bijzonder zijn door de maatschappelijke opgave die ze vervullen en alle spelers waarmee ze te maken hebben. Hierdoor heb ik niet alleen meer waardering en bewondering gekregen voor mensen werkzaam in het sociaal domein, ik ben ook tot de overtuiging gekomen dat het wel degelijk uitmaakt in wat voor sector je werkt.
Recensie "POLEPOSITION – Zelf aan het stuur in Hollands Kroon" – van Anja van der Horst, Arthur Cremers en Wim van Twuijver
Een uur nadat ik het boek had ontvangen schreef ik op social media: ”als ik wat te vertellen had in een gemeente en niet bezig was met zelfsturing, dan ging ik vermomd naar verjaardagen”…
Luchtfietserij?
Veel managers, bestuurders en toezichthouders hebben de neiging om nieuw leiderschap, zelfsturing, UNBOSSen en / of Nieuw Organiseren af te doen met “Luchtfietserij”. Om het maar niet te hebben over zaken als Loslaten, Vertrouwen, Respect, en Transparantie. Jammer. Deze “Luchtfietserij” WERKT, bij de gemeente Hollands Kroon. Wat te denken van een ziekteverzuim-percentage van 3.1 %, een kostenbesparing van bijna 6.000.000 euro en een klanttevredenheid van 8,7. Niet “zo maar” de slimste gemeente van Nederland. Als daar aan mee (hebt ge)werkt, dan kan je toch niet anders dan trots zijn op je werkgever, het directieteam en je collega’s. Dan heb je op een verjaardag iets moois te vertellen.