Anderen leiden
Van kooivechter naar leider
Het was een walgelijk ringgevecht. De kooivechters beukten onophoudelijk op elkaar in. Er liep wel een scheidsrechter, maar deze was meer bezig met zijn tenue en coiffure en naarmate de match vuiler werd, keek hij vaker bewust de andere kant op. Toen de bel klonk werd een der kooivechters bebloed en bijna bewusteloos afgevoerd. Van hem werd weinig meer vernomen.
De overgebleven kooivechter waande zich oppermachtig en paradeerde overal met opgeheven hoofd en opgepompte spierbundels rond. Maar de mensen waren bang voor de kooivechter; iemand die een tegenstander definitief uitschakelt oogst weliswaar respect, maar wel van het soort dat gebaseerd is op angst.
Mintzberg over Management en Leiderschap
Een tijdje geleden las ik in het MT (magazine) een artikel met als titel "Graaien is niet groeien". Het artikel beschrijft een interview met Henri Mintzberg tijdens een van zijn workshops / seminars hier in Nederland.
Een aantal zaken uit het artikel blijven bij mij resoneren, niet alleen de rode draad van het artikel, waarin hij zich 'druk' maakt over bonussen binnen het bedrijfsleven maar met name een aantal uitspraken die voor mijn gevoel erg in lijn liggen met het gedachtengoed van lerende leiders en servant leadership.
Leidinggeven aan engagement. Hoe doe je dat?
Engagement is het huidige toverwoord. Werkgevers willen bevlogen en betrokken medewerkers. Maar hoe geef je eigenlijk leiding aan bevlogen medewerkers? En hoe krijg je die?
Toverwoord?
Onder druk van de crises is er steeds meer 'moeten' in organisaties. Er 'moet' steeds meer gebeuren met minder mensen. Medewerkers 'moeten' maximaal kunnen presteren. Daarom zijn organisaties druk bezig met het bereiken van maximale betrokkenheid van hun werknemers. Het meeste haal je uit mensen als ze gemotiveerd zijn om mooie dingen neer te zetten voor hun club.
Bevlogen medewerkers zijn productiever, leveren hogere kwaliteit en kosten minder (bijvoorbeeld door minder ziekteverzuim). Er is hier veel bewijs voor: van empirisch onderzoek (bijvoorbeeld het Gallup onderzoek) tot wetenschappelijke studies naar succesfactoren bij organisaties. 'Engagement' is dus nodig, meer bevlogen medewerkers maken het verschil. En daarmee belanden organisaties in een paradox: bevlogenheid moet.
Vooral laten
Ontwikkeling is meer dan opleiden
Ontwikkeling
Beroepshalve houd ik me bezig met alles wat te maken heeft met ontwikkeling. Ontwikkeling beslaat in mijn definitie een breed spectrum aan soorten activiteiten en inhoudelijke thema's; van ontwikkeling op individueel niveau, via teamontwikkeling naar organisatieontwikkeling. Inhoudelijk kan het gaan om bijvoorbeeld opleiden, begeleiding op de werkplek, coachen of organisatieverandering. Maar ook verandering van baan of werkgever leidt tot ontwikkeling, dus ook mobiliteit behoort tot het aandachtsgebied van ontwikkeling.
Ontwikkeling = opleiden
Voor veel mensen staat het begrip 'ontwikkeling' echter synoniem voor 'opleiden', en dan vaak bedoeld als opleiden in een training of een workshop.
Het gebruik van deze enge definitie van ontwikkeling leidt in mijn ogen onherroepelijk tot beperking omdat je zoveel over het hoofd ziet dat wel degelijk ontwikkeling tot gevolg heeft. Je doet er de organisatie, jezelf en alle ontwikkelingen in je organisatie mee te kort.
Ik wil hier een warm pleidooi houden voor het gebruik van de brede definitie van ontwikkeling.
Lijnmanager, denk om de lijn!
Proces- en projectmanagers die vertellen wat je gaat doen, wanneer en hoe snel. Lijnmanagers die het beleid van het bedrijf vertalen naar de werkvloer en de medewerkers goed kennen. De man of vrouw die de functionerings- en beoordelingsgesprekken voert, luisterend naar informatie van de proces- en projectmanagers. Op zich werkte het wel, mits HRM een oogje in het zeil hield.
Helaas zien we een aantal ontwikkelingen die de functie van lijnmanager met HR-taken ondermijnen: