Anderen leiden

Stand by your (wo)man
Het overkomt iedere leider wel eens. Een klant is ontevreden over één van jouw medewerkers en komt verhaal bij je halen. Natuurlijk geef je die klant iedere geruststelling die je in het zojuist door mij verzonnen boekje: "klanten kalmeren voor Dummies" kan vinden. Maar wat doen we nu met die ondergeschikte? Hier is mijn advies: kies blind partij voor jouw man of vrouw!

Sterke verhalen
Toen onze kinderen klein waren, luisterden ze ademloos naar de zelfverzonnen verhalen die ik ze 's avonds voor het slapengaan vertelden. Rond sinterklaas altijd over een klein pietje, dat zo klein was, dat hij niet nuttig was bij het kadootjes inpakken en sjouwen, of bij het paard-verzorgen. Totdat bleek dat hij juist een ster was om toegang te vinden tot huizen zonder open haard (mijn oudste dochter heeft altijd met de logistieke problematiek van sinterklaas in haar maag gezeten). Sinterklaas was apetrots op zijn toegangzoekpiet. Mijn lief vertelde verhalen over een geranium en een klein jongetje; die beleefden samen de gekste avonturen. Zo loodsde hij onze dochters tijdens wandelingen door kilometers ruw terrein, zonder te zeuren over pijntjes, honger of dorst. Wij verwerkten allebei hun dagelijkse ervaringen in zo'n verhaal, dat ging automatisch.
Leergenoten; Veranderen
Praten als Brugman
Word jij ook zo blij van verandering? Ik wel! Ik geloof namelijk dat alles de hele tijd verandert. Stilstand bestaat niet. Of liever kan niet bestaan, omdat het onherroepelijk leidt tot achteruitgang. En we weten wat dat betekent. Voor bedrijven verlies van omzet en winst, voor mensen.... Nou ja, je snapt het wel.
Toch blijf ik keer op keer de weerstand tegen verandering ontmoeten, waar zoveel over geschreven wordt. Mensen willen niet, kunnen niet of doen het slechts voor even. Dan kan ik praten als Brugman, inspirerend lopen wezen, aanwijzingen geven, instructies zelfs. Het helpt niks. En ik begrijp niet waarom. Ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd wat en vooral waarom, dus vooruit! Tot ik 'Doorbreek de Cirkel' las van Arend Ardon. Een boek waarbij ik op veel bladzijden zachtjes tegen mezelf zei "Oh hemel, dat doe ik ook".

Politiek op grond van aannames
“Wat ik vertelde was een aanname en ik bracht het als een waarheid. Daar bied ik mijn excuses voor aan”. Dit waren de woorden van Ronald Plasterk in het debat over de 1,8 miljoen getapte telefoongesprekken. Een uitspraak onder druk van de Kamer. Het was zijn escape om te kunnen blijven.

Inzicht in vaardigheden & kenmerken van een Dialoog
Dialoog heeft inmiddels een waardevolle plek gekregen in veel organisaties en bij veranderingstrajecten en terecht. Het levert namelijk de mogelijkheid om zaken vanuit een nieuw perspectief te zien, nieuwe groeikansen te ontwikkelen en meer gedragen strategiën te creëren. Maar onbekend maakt onbemind en veel managers en leiders zijn nog handelingsverlegen om de dialoog in te zetten en dat is te begrijpen. Dialoog is nieuw voor heel veel mensen. Onze maatschappij is niet dialogisch ingesteld, maar veel meer competitief.

Inspirerend leiderschap en de informele Dialoog
Wat is inspirerend leiderschap? Inspirerend leiderschap is leiderschap dat anderen ‘in hun kracht zet’. Zoals een leermeester inspirerend kan zijn voor een leerling. Inspirerend leiderschap geeft het voorbeeld, is authentiek, kwetsbaar, eerlijk en daardoor overtuigend. Het geeft ruimte en richting. Het is liefdevol en durft op die basis confronterend te zijn. Daarnaast heet een inspirerend leider zijn intuïtie een waardevolle plek gegeven in zijn functioneren. Intuïtie, kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft. Sterker nog, beredeneren zit intuïtie vaak in de weg.