Persoonlijk Leiderschap
druk druk druk
Niet vaak vloeien de begrippen ‘klacht’ en ‘uitdaging’ samen. Maar waar het om managers gaat is dat het geval. De klacht van veel managers en tegelijkertijd hun uitdaging is dat zij ”druk, druk, druk’ zijn.
Op 28 april 2013 werd ik gebeld door Feike Cats, oprichter en eigenaar van ‘Houden van Klanten’. We spraken over het feit dat veel managers ‘druk, druk, druk’ zijn, waardoor ze nauwelijks aan werken, laat staan aan managen toekomen. Hoe wil je dan een team mensen inspireren? Hoe wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je vakgebied in het algemeen? En van de trends over leiderschap in het bijzonder als je daar geen tijd voor hebt?
Positiviteit
| Dit is één van voorgepubliceerde hoofdstukken van het boek Het Leiderschapsalfabet: Het hoofdstuk P van Het Leiderschapsalfabet | Positiviteit |

Organisaties bestaan om resultaten te behalen! Dat is een wetmatigheid waar niet aan te tornen valt. Het is dan ook logisch dat binnen het bedrijfsleven veel nadruk wordt gelegd op feiten en cijfers. Vooraf worden doelstellingen vastgelegd, bijbehorende budgetten worden toegewezen, Key-Performance Indicatoren worden bepaald, maandelijks worden de resultatenspreadsheets ingevuld en beoordeeld, en aan het eind van het jaar wordt de jaarrekening opgemaakt. En het jaar erop begint het hele circus van voren af aan, waarbij veelal de doelstellingen worden aangescherpt om aan de groeidoelstellingen van het bedrijf te blijven voldoen.
Zachtheid
| Dit is één van voorgepubliceerde hoofdstukken van het boek Het Leiderschapsalfabet: Het hoofdstuk Z van Het Leiderschapsalfabet | Zachtheid |

“Een mens wordt zacht en zwak geboren. Bij zijn dood is hij hard en stijf. Groene planten zijn zacht en gevuld met sap. Bij hun dood zijn ze verdord en droog. Daarom zijn stijfheid en onbuigzaamheid volgelingen van de dood. Zachtheid en buigzaamheid zijn volgelingen van het leven. Zo zal een leger zonder flexibiliteit nooit een oorlog winnen. Een boom die onbuigzaam is, zal makkelijk breken. Het harde en sterke zal vallen. Het zachte en zwakke zal overwinnen. (Lao-Tzu)”
De missers in mijn leiderschap (2/veel): Ego of oplossing
Feedback is leuk. Het dient je want het is een mogelijkheid om te reflecteren en daarmee een kans om jezelf te verbeteren. Negatieve feedback bestaat dan ook niet, feedback is per definitie positief.
Ja vast, maar vandaag even niet!
Ken jij dat ook? In de kern weet ik dat feedback de perfecte manier is om (vaak gratis!) lering te trekken uit ervaringen in het dagelijkse leven. Er is niets eenvoudiger om te checken of de intenties van mijn acties ook zo ervaren worden, dan simpelweg de mening van een ander te vragen. Of ongevraagd te ontvangen… Er staat alleen één ding in de weg om die mening objectief te beoordelen: mijn ego. En juist ik dacht dat die van mij niet zo groot is.
Zorg begint bij jezelf
Leidinggevenden in de zorg en welzijn, en wellicht ook wel in andere sectoren, zijn ongelofelijk goed in het zorgen voor anderen. De focus ligt bij de patiënt of de klant, daarna de medewerker en het organisatiebeleid. Ergens onderaan de prioriteitenlijst bungelt vaak de leidinggevende zelf.
Ik geef jou vandaag een hele krachtige oefening die jou gaat helpen om beter voor jezelf te zorgen. Als jij deze oefening van tien minuten elke dag doet dan kan het niet anders dan dat jij meer waardering voor jezelf gaat krijgen. Ik kom hier zo op terug.
We weten allemaal wat er gebeurd met de dingen die onderaan de prioriteiten lijst staan. Die komen aan de orde wanneer er tijd voor is. Dat is het hem natuurlijk: in tijden verandering en of reorganisatie is er altijd tijd tekort!
Durf!
| Dit is één van voorgepubliceerde hoofdstukken van het boek Het Leiderschapsalfabet: Het hoofdstuk D van Het Leiderschapsalfabet | Durf |
Ter voorbereiding op een leiderschapsdag over veranderen sprak ik met mijn opdrachtgever over de inhoud van de dag. Diverse vragen passeerden de revue, zoals: Wat is eigenlijk veranderen en hoe nuttig is leiderschap in het kader van verandering? Mijn opdrachtgever vroeg zich af wat zij haar leidinggevenden wilde meegeven. Al pratende veranderde het onderwerp van ‘veranderen’ in ‘inzicht in hoe je als leidinggevende met je eigen emoties en kwetsbaarheid omgaat’.