Organisaties leiden

Tijd in waardecreatie - het einde van het tijdperk van wendbaarheid?
In veel branches is er een transitie aan de gang. Nederland kantelt. Nieuwe perspectieven zijn nodig. Kan een bril gebaseerd op “tijd” helpen?
Een herziene versie aangepast aan voortschrijdend inzicht is hier te vinden: Waardecreatie door tijd te genereren
Tijd en ondernemerschap
Tijd heeft twee gezichten; een objectief en een subjectief gezicht
Onze objectieve tijd is een afspraak tussen mensen (sociaal construct) dat is afgeleid van het ruimtebegrip en de beweging van de planeten daarin: de kosmologische tijd.
Met hulp van de zon en de zonnewijzer konden we door ontwikkelen naar de klok. En met de ontwikkeling van het spoorwegnet werd de verregaande synchronisatie en standaardisatie van tijd in gang gezet.

Het dilemma van de gokkast
Als je het casino binnenkomt zie je het meteen. Een meest uiteenlopend gezelschap van notoire ‘spelers’ met de handen aan de knoppen van de voorheen met één arm uitgeruste bandieten. Met een verbeten trek op hun gezicht pakken ze weer een euro uit hun bakje munten dat langzaam maar zeker weer op dreigt te raken. Je ziet ze denken: “Stoppen of doorgaan? Nu moet er toch zeker wat uitkomen, ik heb er al zoveel ingegooid”. Het dilemma van de gokkast.

Van Intentie naar Resultaat
Wat is het dat je als leider, management, bestuur, werkelijk wilt bereiken? Hoe vaak denken we niet het juiste te zaaien en is de oogst een tegenvaller? Of, hoe vaak kiezen we bewust of onbewust het zaaigoed dat bij de gewenste oogst hoort? Is het woord naar buiten slechts ‘window dressing’ of hebben leiders werkelijk geen idee wat er gezaaid wordt.
Hieronder een analyse van de gang van zaken van een willekeurig medewerker over een willekeurig managementteam. Ik ben benieuwd hoe herkenbaar dit is voor jullie. En, welke voorbeelden ken je zelf uit de praktijk?

Waardecreatie in de nieuwe tijd
Op zoek naar nieuwe invalshoeken
Nationaal icoon V&D is failliet en start afgeslankt verder. Met de kennis van nu kijken we terug op dit het proces dat naar de ondergang heeft geleid. De leiders liggen uiteraard onder vuur; zij zijn verantwoordelijk. Welke lessen kunnen we trekken? Wie het weet mag het zeggen.
Wat is er veranderd?

Hoe je anders kunt vergaderen
Maak van een vergadering een ontmoeting
We vergaderen ons wat af… Dat is volstrekt begrijpelijk. Het biedt een geweldige mogelijkheid af te stemmen, de stand van zaken op te maken, informatie te delen en besluiten te nemen. Maar soms kan het ook een keurslijf worden. Dan zijn vergaderingen geen ontmoetingen meer, maar een noodzakelijk kwaad. En dat is geen aantrekkelijk perspectief, wanneer je dagelijks meerdere vergaderingen hebt… Bij Radar zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. We hebben de invulling van vergaderingen drastisch gewijzigd. Ik vertel er over en gebruik als analysekader het verschil tussen vergader- en themagestuurde bijeenkomsten.
Managementteamvergaderingen afgeschaft

Het faillissement van Management
Nog maar net bekomen van het lezen van het boek van Joris Luyendijk over de bankencrisis (Boek: “Dit kan niet waar zijn”), staat ons de volgende crisis alweer te wachten.
Dit maal is het de beurt aan de auto-industrie die naar nu blijkt ook bekend is met de term en handelswijze: a-moraliteit.
Naar verluid hebben zij willens en wetens de software in hun auto's aangepast zodat deze tijdens het testen naar o.a. milieuverontreiniging beter scoren. Het is klaarblijkelijk een koud kunstje om te detecteren of je getest wordt: de auto wordt uitgelezen, staat stil en toch wordt er gas gegeven... zoiets zal het wel zijn. En ergens kan ik daar nog wel om lachen; als je jouw collega tester op die manier voor de gek wil houden... maar dit gaat verder: hier wordt niet gefraudeerd met onderzoeken maar hier wordt gefraudeerd met vertrouwen. En laat vertrouwen nou de smeerolie van onze hele samenleving zijn.