Organisaties leiden

Het dilemma van de verzekeraars
Eind vorig jaar was het weer zover, zo'n beetje heel social media land viel over de zorgverzekeraars heen: alles wordt duurder, eigen bijdragen gaan omhoog, er wordt minder vergoed, we worden beperkt in onze keuzes en boven alles: miljarden worden besteed aan reclame campagnes i.p.v. aan verlaging van de kosten of verbetering van de zorg...
Na het schrijven van een blog over “Nice guys finish first” werd het mij duidelijk dat de verzekeraars verstrikt zijn geraakt in wat men in de psychologie noemt “the prisoners dilemma”.

Durf jij los te laten zodat je kunt omarmen?
Zakelijk gezien heeft ieder bedrijf bestaansrecht doordat haar klanten diensten en producten bij haar afnemen. Zo simpel is het volgens mij. Neemt een klant geen dienst meer van je af, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: er is geen behoefte meer aan jouw dienst, of iemand anders biedt hetzelfde maar dan onder beter op de klant afgestemde voorwaarden.

Nieuw Leiderschap! Waar mannen vrouwen nodig hebben en andersom
De transformatie naar een nieuwe vorm van leiderschap is alleen succesvol wanneer mannen en vrouwen gezamenlijk vorm en ruimte geven aan de specifieke en verschillende kwaliteiten. In diverse (politieke) discussies in de huidige tijd wordt aandacht besteed aan de wens om vrouwen meer te kunnen laten doorstomen naar functies in de Top. Deze discussies spitsen zich vaak toe tot aankondigingen en voorstellen die betrekking hebben op ‘quota’. Het is in mijn ogen beter om een beeld te vormen bij de waarde van een andere balans tussen mannen en vrouwen aan de Top. Het wordt nu veelal als probleem benaderd zonder dat wordt ingezoomd op de ‘winst’ van een andere balans. Daarnaast wordt nog steeds gedacht in oude patronen waarin meer wordt gekeken naar het volume van inzet en beschikbaarheid dan naar de kwalitatieve uitkomst en opbrengst van de inzet.

De alles-in-1-manager
Inleiding
Project- en changemanagement stammen uit een tijd dat de wereld groot was en de markt redelijkerwijs stabiel. Een bedrijf was in een duidelijke toestand A, met kop en kont; grenzen waren duidelijk. Op een gegeven moment werd toestand B wel wenselijk, omdat de wereld wel groot was en redelijkerwijs stabiel, maar gelukkig niet stilstond.

Les in strategie uit Bangkok
Strategie en tactiek, je kunt niet zonder één van de twee. Maar wat is nu het verschil? Tijdens een internationale studentenwedstrijd in Maastricht zie ik een prachtig voorbeeld.
Collega’s als partners
Vanuit Radar hebben we een casus ingebracht. Zestien teams uit alle windstreken van de wereld buigen zich over ons vraagstuk. Het sociale domein in Nederland gaat op de schop. Als Radar zien we het als een mogelijkheid om af te komen van het huidig starre indicatieregiem. We willen veel meer uit kunnen gaan van de daadwerkelijke ondersteuningsbehoefte van cliënten. Maar hoe doe je dat met afnemende middelen. We willen gemeenten en collega’s als partners zien. Maar, word je niet weggevaagd, wanneer anderen hard de concurrentie inzetten en gemeenten dat belonen?

De pleisterplakkers & cursusje motiveren
In het Financieel Dagblad van 10 oktober 2014 stond een artikel over het faillissement van adviesbureau BoerCroon. Eén uitspraak in dat artikel trok direct mijn aandacht: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen".
Beroepseer
Ik ben helemaal voor het integreren van het klantenperspectief in je bedrijfsprocessen, maar ik ben ook helemaal voor het bewaken van je eigen integriteit. Waar sta jij voor met je organisatie, waar sta je voor als mens? En in hoeverre kun je hierin een balans zoeken en vinden met wat potentiële klanten vragen? Laat je je verleiden tot snel geld verdienen of kies je ervoor je beroepseer hoog te houden?