Persoonlijk Leiderschap
Over dienend en nieuw leiderschap. NIEUW is vaak al heel oud…
Servant-Leadership
Als (voormalig) Ambassadeur van de Stichting Greenleaf center for Servant Leadership EUROPE ben ik “streng in de leer” als het gaat over de vraag waar en wanneer DIENEND leiderschap is ontstaan. Professor Paul de Blot noemt de Quakers, Henk Jan Kamsteeg ziet Jezus als DIENEND leider. Hij waste immers de voeten van zijn discipelen.
In 2013 kreeg ik het boek “7 vragen aan Augustinus” van Professor Paul van Geest en Monic Slingerland in handen. Zij zetten de visie van Augustines zo mooi neer, dat je het idee hebt dat de man net is komen voorrijden in zijn bedrijfswagen en als inleider van een Masterclass Leiderschap bezig is".
9 Robuuste vragen op weg naar nieuw leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord op gegeven. Mijn analyse legt één gedeeld verlangen bloot en negen robuuste hulpvragen.
Op weg naar synergie leiderschap
In het nieuwe leiderschap maken we een beweging van managerial - naar synergie leiderschap. Niet de systeemwereld staat centraal, maar de leefwereld. Je wilt gezamenlijk meerwaarde realiseren. Je richt je niet op de uitkomsten die jij vooraf al voor anderen bepaald hebt, maar versterkt elkaars kracht. Om zo meerwaarde tot stand te brengen.
Anders vereenvoudigen
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop. “Wat heeft je daarbij geholpen?” vraag ik. Margo kijkt rond. Dan zegt een ander: “Als we ons werk plannen en regelen, vertrekken we altijd vanuit onze eigen mogelijkheden. Maar we lopen daarin vast en dat veroorzaakt bij onszelf en in ons team druk. Vertrekken vanuit de mogelijkheden en behoeften van de cliënt is beter voor de cliënt EN voor ons”.
De casus
“In 2015 zijn in onze organisatie zelforganiserende teams ingesteld. Het niveau van teamleider is weg uit de organisatiestructuur. Wij zijn daardoor nu op zoek naar waar onze professionele ruimte ligt en hoe wij samen ons werk doen.” Vertelt Ineke (48). “Sommige dingen moeten, andere dingen kunnen toch anders! We verspillen een deel van onze kostbare tijd met verplichte nummers. Dat kost veel energie en helpt niet om meer te doen met minder. Kunnen jullie ons de goede kijkrichting aanreiken?”
Mensen verbinden op waarden
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda de paskamer uitkomt en haar met trots toeroept: “Hij weet wat hij in z’n handen heeft. Hij heeft vroeger ook tassen verkocht.”
Echt leren nee zeggen?
Ontspanning
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie. “Wat heeft je daarbij geholpen?” vraag ik. Het is even stil. Dan zegt een ander: “Dat komt omdat Laurens (de leidinggevende) steeds slechtere vragen is gaan stellen”. Iedereen schiet enorm in de lach en wij lachen hard mee. De ontlading is typerend voor de spanning die in de afgelopen maanden van het team is afgevallen.
Dan volgt een serieus antwoord: “Dat we de feiten onder ogen durven zien als we afspraken maken en dan samen kiezen. We hebben een cultuur waarin je de klant niet teleur wilt stellen. Juist door samen de kaders van tijd te bewaken, kunnen we daarbinnen veel meer doen en de waarde toevoegen die er toe doet; voor onszelf en de klant.” Deze kaders zorgen voor betere samenwerking met onze klanten, ook wanneer we soms ‘nee’ zeggen. We zijn hierin nu veel aandachtiger.”
Leiding geven vanuit zachte meedogenloosheid

In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks leven. Wikipedia zegt over Aikido: “samen betekenen de drie woorden ai, ki en do “de weg van samenbrengen van levensenergie” of “de weg van de harmonieuze geest”, wat weer uitgelegd kan worden als ‘zonder geweld’. De betekenis hiervan verwijst zowel naar de filosofie die O’Sensei had met betrekking tot aikido als naar de uitvoering van technieken van aikido. “