Persoonlijk Leiderschap

Je kunt een ander maar zover brengen als je zelf gekomen bent
Het is misschien wel een van mijn grootste frustraties. Mensen lijken te denken dat alles bij mij vanzelf gaat, dat het me in de schoot geworpen wordt of zo. Blijkbaar ziet het er nogal moeiteloos uit wat ik doe. Mensen die me goed kennen, weten wel beter. Ik heb heel wat moeten overwinnen om te komen waar ik nu sta, en ik moet nog elke dag knokken om te doen wat ik doe. En tegelijk is dat mijn grootste kracht!
In dit blog wil ik wat lessen met jullie delen over kracht, strijd en moeiteloosheid. Ik heb ervaren dat de mooiste mensen de mensen zijn die weten wat strijd is, bij wie alles niet vanzelf ging. En bovendien heb ik ervaren dat juist die mensen in staat zijn om anderen verder te helpen. Omdat je een ander maar zover kunt brengen als je zelf gekomen bent.
De winst van strijd en moeiten in je leven

Menselijk zijn soft? Ik ben er trots op!
In mijn gesprekken met opdrachtgevers binnen zakelijke dienstverlening is veelal de opmerking. Goed verhaal Josée, ik ben niet tegen. Maar is het niet wat soft, aandacht voor onze mensen? Is het wel vernieuwend? Welke resultaten kan je noemen? En dan gaf ik een soortgelijk antwoord “Goede vraag; er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat betrokkenheid werkt aan medewerkers – en klantloyaliteit; zelf draai ik te kort mee als trainer om concrete resultaten aan te geven van mijn interventies, graag bouw ik samen met jou aan bewijslast”. Een eerlijk antwoord wat voortkomt uit de vraag en oprechte zorg van de opdrachtgever en mijn eigen achtergrond. Ook ik was onderdeel van dit systeem; bijna twintig jaar heb ik gewerkt met mijn teams en klanten aan concreet resultaat, aan omzet, uren, rendement en andere resultaatgebieden.

Leiderschap in het NU: manieren van kijken
Er wordt veel nagedacht, gesproken en geschreven over leiderschap. Met als vaak terugkomende onderwerpen: Wat is (goed) leiderschap? Hoe kun je jezelf als leider ontwikkelen? Welke typen leiderschap zijn er? In welke situaties zet je die in?
Die laatste vraag is een brug naar het onderwerp van dit artikel: Leiderschap in het NU. Daar waar het gebeurt, daar waar jouw leiderschap concreet wordt.
Laat ik meteen benadrukken dat reflecteren, plannen maken, strategie, koersen en kaders, weten waar je heen wilt met je team of organisatie ontzettend belangrijk zijn als voorbereidend denk- en overlegwerk voor leiders en hun medewerkers.
Maar het is niet genoeg.

Hoe je nieuwe vaardigheden leert in 8 stappen
Je wilt meer verbindend zijn, maar kun je dat wel leren? Kun je nieuwe vaardigheden zo aanleren, dat ze beklijven?
‘Jazeker!’, is mijn antwoord.
Tenminste …. als je vasthoudt aan drie eenvoudige principes. Aan de hand hiervan kun je een actieplan volgen dat bestaat uit acht stappen. Binnen drie kwartier ben je al aan de slag. Met minimale inspanningen haal je maximale resultaten.

Winnaars!
Jongens van 16 en 17 jaar zoeken de ruimte op het hockeyveld. Vandaag kunnen ze kampioen worden. Ze werken harder dan ook, creëren samenwerking en zijn succesvol. Het gaat zelfs zo goed, dat discutabele beslissingen van de scheidsrechters hen niet kan stoppen. Het wordt al snel 1-2 en er lijkt meer in het verschiet te zitten.

Over dienend en nieuw leiderschap. NIEUW is vaak al heel oud…
Servant-Leadership
Als (voormalig) Ambassadeur van de Stichting Greenleaf center for Servant Leadership EUROPE ben ik “streng in de leer” als het gaat over de vraag waar en wanneer DIENEND leiderschap is ontstaan. Professor Paul de Blot noemt de Quakers, Henk Jan Kamsteeg ziet Jezus als DIENEND leider. Hij waste immers de voeten van zijn discipelen.
In 2013 kreeg ik het boek “7 vragen aan Augustinus” van Professor Paul van Geest en Monic Slingerland in handen. Zij zetten de visie van Augustines zo mooi neer, dat je het idee hebt dat de man net is komen voorrijden in zijn bedrijfswagen en als inleider van een Masterclass Leiderschap bezig is".