
Hoe verander je een hiërarchische organisatie in een zelfsturende?
“Het leven is er wel mooier op geworden, niet makkelijker”
‘Toen Jos de Blok met Buurtzorg begon, had hij het makkelijk. Hij kon gewoon een nieuwe organisatie neerzetten. Wij moeten het doen met een bestaande organisatie en medewerkers die niet willen veranderen.’ Ik heb het managers bij herhaling horen zeggen. Hun argument gaat inmiddels niet meer op, want in april 2016 nam Buurtzorg ruim 2.300 medewerkers van het failliete TSN Thuiszorg over. De medewerkers zijn veelal van het type Mien Dobbelsteen: niet lullen, maar poetsen. Ze werken nu in zelfsturende teams onder de naam Familiehulp (in sommige plaatsen bekend als Buurtdiensten) en volgens de filosofie van Buurtzorg. Door de nieuwe manier van organiseren worden cliënten beter geholpen, hebben medewerkers het meer naar hun zin en kunnen de overheadkosten tot een minimum worden beperkt. Hierdoor is een verlieslatende organisatie in één klap winstgevend geworden. Hoe hebben ze dit aangepakt?
Geleidelijk veranderen of met een big bang?

Business Blooper of briljante strategie?
Bespiegeling over “Business Blooper of briljante strategie, Old Skool versus NEW leaderschip". Over #AkzoNobel, #KLM, #XS4ALL, #Bayer en #Monsanto.
Ondergetekende moest n.a.v. de beslissing van AkzoNobel om te stoppen met hun “Purpose” Project denken aan het boek “Business Bloopers” van @Frans Reichhardt samen met Ed & Thijs van Eunen.
In hun boek staan 175 pijnlijke bedrijfsuitglijders en miljoenen verslindende marketing missers waaronder #GoogleGlass, #Hyves, #Fyra en #Kermit.

Dialoog, verheldering van begrip (deel 3)
Nederigheid als grondslag voor een dialoog.
Tijdens de zoektocht naar verheldering van het begrip bekijken we nu een andere eigenschap van de grondhouding die dialoog mogelijker maakt. Nederigheid, een begrip dat wanneer genoemd veel reacties teweeg brengt en vooral cynisme en weerstand. Ik bekijk nederigheid graag vanuit het perspectief van Dag Hammarskjöld die, net als Martin Buber, een hoge morele opvatting had over zijn taken in het leven. Hoe klein of groot je rol in het maatschappelijk leven ook is: het is alleen geloofwaardig door zuiverheid en dienstbaarheid. Hoe belangrijk die nederige houding ten aanzien van dat wat je in het leven te doen hebt voor Hammarskjöld was spreekt ook uit het volgende citaat:‘Nederigheid is in even sterke mate de tegenhanger van zelfvernedering als van zelfverheffing. Nederigheid wil zeggen: zichzelf niet vergelijken. Rustend in zijn eigen werkelijkheid, is het ik niet beter en niet slechter, niet groter en niet kleiner – dan iets of iemand anders.
Een van de valkuilen tijdens een dialoog is dat er op een moment toch weer een discussie ontstaat. Een moment dat de verschillende visies of perspectieven een reactie van veroordeling oproept, waarbij de ander zich geroepen voelt om zijn of haar visie te gaan verdedigen. Wat kan helpen dit moment te voorkomen is het aannemen van een houding van nederigheid bij de deelnemers aan de dialoog. Nederigheid is een eigenschap die er voor zorgt dat een dialoog de kans krijgt zich te ontwikkelen op weg naar verdieping en begrip.
Nederigheid is bij mensen een houding of eigenschap die zich kenmerkt door weinig voor zichzelf te eisen en zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen, en afkeer van gebruik van macht of aanvaarden, laat staan opeisen, van eer. Nederigheid is niet te combineren met egoïsme of egocentrisme. Nederigheid dient niet verward te worden met gebrek aan zelfwaardering of onderdanigheid. Die nederige houding is meer dan ooit nodig om impact te krijgen. Want ze zal anderen aanzetten om met veel energie initiatieven te nemen. Hoe kan je zo’n nederige houding aannemen? Door oprecht gemeend “dank je “ te zeggen, door je woorden en daden te laten overeenstemmen, door bereidheid te tonen om bij te leren, door na een geschil als eerste de stap te zetten tot verzoening, door niet dadelijk uit je slof te schieten als iemand een fout maakt, maar eerst te zeggen dat missen menselijk is, door te aanvaarden dat iemand anders misschien een beter idee of visie heeft dan jij, door de tijd te nemen om te luisteren. Nederigheid doet ons op de eerste plaats onze eigen fouten en stommiteiten erkennen. Dan hebben we de juiste gesteldheid om begrip te hebben voor andermans gebreken en zijn we in staat hen met succes te helpen. In die gesteldheid zullen we ook van hen kunnen houden, met hun tekortkomingen.
Nederigheid, sterk verwant aan bescheidenheid, is het tegenovergestelde van hoogmoed of arrogantie. Maar nederigheid moet altijd samengaan met gezonde stoutmoedigheid. "Met de stoutmoedigheid alleen, loopt men het risico de andere te verpletteren, met de nederigheid alleen, loopt men het risico helemaal niets te doen.” (Dennis Gira). Stoutmoedigheid staat dan voor speels kritisch zijn naar jezelf en de ander, van platgetrapte paden af durven stappen, durven verkennen wat je niet kent, kinderlijk nieuwsgierig zijn, avontuurlijk durven zijn, ondernemend en vrijmoedig.
Nederigheid gebruiken we dan als Linda Kohanov het zegt; als de moed om te voelen, de wil om kwetsbaar te zijn en de wijsheid van alle levende wezens te aanvaarden. Nelson Mandele zei het treffend wanneer hij over leiderschap sprak;" Wees nederig en deel de eer. U bent als leider ook maar een mens. Fouten maken hoort er dus bij. Belangrijk is die fouten te erkennen. Zo laat u niet alleen uw menselijke kant zien, maar kweekt u ook meer vertrouwen. 'Nederigheid trekt aan en inspireert. Arrogantie doet dat niet.' Deel ook de eer met de mensen die voor u werken, anders raakt u na verloop van tijd hun steun kwijt" Of zoals Sister Chan Khong (1938) vredesactiviste tijdens de Vietnamoorlog zei;"Kijk dieper door te mediteren. Meditatie leert je nederig te zijn over je waarnemingen. Om dieper te kijken. Dieper te kijken naar dingen zodat we hun werkelijkheid dichter kunnen benaderen. We moeten niet al te zeker zijn van onze kennis. Als je nederig en open bent leer je elke dag iets nieuws".
Nederigheid is een houding die je helpt alles en anderen als gelijkwaardig te zien en dat is waar een dialoog op leeft. Zoals Eckhart Tolle zegt;" In wezen ben je niet beter of minder dan iemand anders. Uit dat inzicht komen echt zelfrespect en echte nederigheid voort".
Nederigheid is de grondslag van alle deugden en van de dialoog. Ken Blanchard zegt;" Nederigheid betekent niet dat je minder over jezelf denkt, maar minder aan jezelf. En dat kun je ervaren tijdens een dialoog op het moment dat je zo diep betrokken bent bij wat de ander probeer te vertellen, dat je minder aandacht hebt voor dat gebabbel in je hoofd.

Recensie “De Harada Methode - De sleutel tot succes ben je zelf!” van Jim Lippens
Vooraf: Over Jim Lippens, 4Dlean en de HARADA methode
Ik citeerde meerdere malen de uitspraak van Paul de Blot “Toeval bestaat niet, het valt je toe”. Medio februari 2019 kwam ik een video (uit 2016) tegen van Jim Lippens.(https://bit.ly/2Yoe7Tg) en plaatste deze op LinkedIn omdat het een mooi overzicht gaf van de trends en ontwikkelingen. Tot mijn niet geringe verbazing was er grote belangstelling voor de video. 6340 views! Dit was de aanleiding voor een ontmoeting met Jim Lippens op 28 februari. Deze leerzame en inspirerende ontmoeting heeft niet alleen geleid tot meer kennis van lean, het lezen en recenseren van het boek van Jim Lippens, maar ook tot 2 andere inspirerende zaken. (Zie hieronder s.v.p.***).
Last- but not least- kreeg ik van Jim Lippens zijn boek “De Harada Methode - De sleutel tot succes ben je zelf!”
Zelfsturing, Samensturing, Semcostyle, Loslaten & en Vertrouwen zijn trending topics. Ik had ze echter nog nooit in verband gebracht met Lean. Dat heeft alles te maken met het gegeven, dat ik mij erg focus op mijn passie leiderschap en dienstverlening. Ik zeg en schrijf wel eens dat we vaak de rol van de leveranciers onderschatten als het gaat om belangrijke stakeholders. Verder heb ik het vaker over leidinggevenden dan over medewerk(st)ers i.h.k.v. “Fish starts stinking at the head”. De Harada methode gaat minder in op de rol van leidinggevende, maar spitst zich toe op de rol van de medewerk(st)er zelf. De rode draad is de Engelse term "Self-Reliant" waar je in het Nederlands minimaal 4 woorden voor nodig hebt: Zelfbewust, Zelfstandig, Zelfsturend (KG: Onafhankelijk).
Ik heb het soms over studiehand- en werkboeken. Dit boek is een WERKboek. Het kan je als medewerk(st)er goed helpen helpen om je persoonlijke en professionele doelen te halen. Het kan je overigens als leidinggevende helpen om een effectieve coach te worden. Tijdens onze ontmoeting sprak Lippens over “vastberadenheid”. Ik kort het af naar “”Guts” en heb veel waardering en bewondering voor de wijze waarop Lippens de guts had om de opleiding “Lean expert” uit eigen zak te betalen (5.000 euro). Deze guts heeft er ook toe geleid, dat hij in staat was om Norman Bodek er toe te brengen om speciaal voor hem een bepaalde datum te plannen.
Lippens schrijft aan het slot van zijn voorwoord “If you can dream it, you can do it...” (Walt Disney) En dat gaat op voor iedereen. Maar je hebt daarvoor wel een gids / tool / handleiding, boek of inspiratiebron nodig. Je hoeft niet verder te zoeken, want dit boek kan je ECHT helpen! Het bevat een aantal interessante casus, maar het belangrijkste is, dat het je mindset verandert.
Zelfsturendheid betekent in dit geval je ZELF STUREN, je eigen koers vaststellen, bijstellen en vasthouden.Het gaat dus niet om de wijze waarop je je werkzaamheden uitvoert, maar meer over jezelf. En dat maakt dit boek zo geschikt. In a nutshell “na de WHY (Simon Sinek) nu de HOW (de HARADA methode).
Wat krijg je mee? Sowieso een verandering van mindset. Takashi Harada schrijft daar over “Als mensen doelen uitkiezen, met belangen en waarden die niet enkel zichzelf maar ook anderen dienen, zal hun hele karakter veranderen”. Het zal u duidelijk zijn, dat dit mij – als dienende leider – erg aanspreekt. Verder gaat het boek in op THE MAP. Een van de mooiste, complete en goed bruikbare plannings instrumenten die ik ooit tegenkwam. Een ideale techniek om je zelf en je medewerkers te ontwikkelen en een cultuuromslag te realiseren binnen je bedrijf of organisatie. Van harte aanbevolen!
Het boek inkijken of bestellen? https://www.mijnbestseller.nl/site/index.php?r=userwebsite/index&id=jimlippens

Dialoog, verheldering van begrip (deel 2)
Nieuwsgierigheid voedt de kernvaardigheden van de dialoog
Een dialogische houding omvat veel. Elke houding begint met hoe we naar dingen kijken en luisteren en uiteraard hebben we het dan over hoe we om gaan met ons denken en de gedachten die we hebben. De dialogische houding wil ik in een aantal blogs wat dieper bespreken, met vandaag, nieuwsgierigheid. Als er al een eigenschap is die je dichter bij een dialogische houding kan brengen, dan is dat wel nieuwsgierigheid.
Nieuwsgierigheid veronderstelt namelijk niet (helemaal) weten. Nieuwsgierigheid zien we vooral bij jonge kinderen. Nieuwsgierigheid is een natuurlijk onderzoekend gedrag dat leidt tot verkenning, onderzoek, en leren. Helaas betekent nieuwsgierigheid in onze samenleving ook vaak onbescheidenheid of zelfs onbeschaamdheid, waardoor veel mensen deze onderzoekende geest als negatief bestempelen. Maar laten we eens kijken hoe nieuwsgierigheid de dialoog voedt aan de hand van de 10 kernvaardigheden die Martina en Johannes Hartkemyer noemen in hun boek Die Kunst des Dialogs, kreative Kommunikation entdecken (pag. 38 – 55). We lopen ze één voor één langs.

Recensie “Lean vertaald naar projecten - samen leren bouwen aan innovatievermogen” van Rudy Gort
#Lean, #Agile, #Scrum, #SixSigma. Korte recensie van het boek “Lean vertaald naar projecten - samen leren bouwen aan innovatievermogen” door Rudy Gort. Het beste lean-boek van Nederlandse bodem volgens Thijs Panneman (Operational Excellence Team Expert #AkzoNobel #EMEA).
Ondergetekende is hospitalityman en heeft weinig affiniteit met techniek. In dat verband zeg en schrijf ik wel eens “Ik ben elektricien geweest, maar daar ben ik mee gestopt. Ik kon niet meer tegen de spanning;-)”. Doordat mijn belangstelling vooreerst uitgaat naar mijn passie leiderschap en daarna naar dienstverlening, heb ik mij nooit erg verdiept in Six-Sigma, Agile, Scrum en Lean.