
De paarse krokodillen fabriek moet (en kan) dicht. #RegelHet !
Hulpmiddelen zijn voor mensen met een handicap onmisbaar om te kunnen participeren in de maatschappij. Het zou dan ook vanzelfsprekend moeten zijn dat de dienstverlening in deze branche optimaal geregeld is. Deze dienstverlening zou klantgericht moeten zijn. Ieder mens is namelijk uniek en heeft andere ondersteuning nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij. Leef je maar eens in in de volgende situaties:

van take 5 naar BIG 5
Ik ging op 6 juli offline en ben vandaag (12 augustus 2019) weer in de lucht. Ik kan de #DigitaleDetox van harte aanbevelen.
(Met dank aan @Eric Jan Koedijk)! https://www.koedijk.com/de-digitale-detox-van-2019-is-begonnen/
Tijd voor je zelf, tijd voor je partner, vrienden en relaties. Je hoofd leegmaken en reflecteren.
Mijn zelfreflectie heeft geleid tot mijn persoonlijke #BIG 5:

Recensie “Inspirerend werkgeverschap” van Emmy Soplantila
Nu even geen tijd? Dan heb ik maar één advies: koop dit boek NU, lees het later en kom in actie. Het kan je helpen om als werkgever future proof te worden en niet alleen de juiste mensen binnen te halen, maar ze ook binnen te houden.
VERBETER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF

De Zorgdialogen deel 4: Onzekerheid
Stoppen met volgen
In je laatste blog spreek je over blind volgen, zwijgzaam volgen en niet meer kunnen stoppen met volgen van de regels in de zorg. Hoe een instrument of regel in eerste instantie logisch leek, en zinvol wellicht, maar nu beperkt. In de zorg hoor ik vaak dat het de schuld is van de bedrijfskundigen en de managers, de zogenaamde niet-zorgverleners. Maar beide groepen zijn in het perspectief van ontleden gestapt, van verdere specialisatie, van scheiding. Ach, en het was/is ook een trend die al veel eerder is ingezet, waarbij we dachten dat die ontleding goed was om het geheel te kunnen begrijpen en beheersen. Descartes begon hier al mee met het rationalisme, en met dat rationalisme zijn we allemaal opgevoed en opgeleid om nu tot het besef te komen dat ook rationalisme zijn grenzen heeft.

Recensie “Pioniers van de nieuwe welvaart- Drijfveren en dilemma,’s van ondernemers in de betekenis economie” van Kees Klomp en Nadine Maarhuis
Nieuwe Economie, Nieuwe Business Modellen, impact maken, sociale innovatie en #Purpose zijn trending topics, reden voor consultants, schrijvers, sprekers en organisatie adviseurs om daar op in te haken. Daarbij kom je ook boeken tegen die vanuit de old skool gedachte zijn geschreven. (Het moet beginnen met winstmaken…)

Dialoog, verheldering van begrip (deel 4)
Tijdens de Dialoog leren we hoe we samen moeten denken, niet slechts in de zin van: een gezamenlijk probleem analyseren of gezamenlijk kennis creëren.We leren een collectieve gevoeligheid te ontwikkelen, waarin gedachten, gevoelens en de daaruit voortvloeiende maatregelen niet aan één individu toebehoren, maar aan de groep als geheel. Zoals de David Bohm opmerkte, lijkt het denken zelf te verbeteren wanneer de basis van het denken wordt onderzocht. Mensen gaan een zekere coördinatie in hun optreden aan de dag leggen, zonder het kunstmatige, langdradige proces van besluitvorming dat tot nu toe gebruikelijk was. Er is sprake van een gelijkgerichtheid in het optreden. Elk teamlid weet gewoon wat er van hem wordt verwacht of wat hij het beste kan doen, omdat iedereen deel uitmaakt van een groter geheel.
Volgens David Bohm is fragmentatie van denken een virus dat alle terreinen van menselijke activiteit heeft geïnfecteerd. De meeste specialisten kunnen niet verder kijken dan hun vakgebied. Marketing ziet productie als het probleem. Managers moeten ‘denken’ en arbeiders moeten ‘doen’. Mensen redeneren niet samen, maar verdedigen hun rol, proberen anderen te verslaan. Als fragmentatie een ziekte van deze tijd is, dan is dialoog een enigszins beproefde strategie om van de denkwijze af te komen die uit deze fragmentatie ontstaat.Het gaat hierbij om het verbinden van kennis die gefragmenteerd is. Kennis die in het hoofd, hart en handen van individuen zit, maar die nooit wordt aangesproken, blijft gefragmenteerd. Pas door deze kennis boven water te krijgen en te delen met anderen, ontstaat er verbinding en kan er nieuwe kennis worden gecreëerd.Een dialoog voeren vergt dat je kunt luisteren.